SuomiTV:llä alkoi viime viikolla Saija ratissa -niminen viisiosainen autoiluohjelma. Ohjelmasarjassa tangokuningatar Saija Tuupanen pääsee harjoittelemaan auton hallintaa ajoharjoitteluradalla erilaisissa tilanteissa, esimerkiksi esteen väistämistä ja jarruttamista liukkaalla. Lisäksi ohjelmassa puhutaan liikenneturvallisuuteen vaikuttavista asioista, liikennekulttuurista ja taloudellisesta ajamisesta.
Bongasin Saija ratissa -ohjelman ihan vahingossa, kun sitä mainostettiin Fort Boyard - Linnakkeen katkolla. Onneksi huomasin, sillä suomalaisia autoiluun ja liikenteeseen paneutuvia ohjelmia ei ole koskaan liikaa. Ylellä on nyt tauolla oleva Puskuri ja Nelosella Start!, mutta ne käsittelevät autoilua ja autoja laaja-alaisemmin. Puskuria katson aina innolla, mutta Starttia en ole seurannut, koska minulla on ollut käsitys että siinä autoesittelyt ovat pääosassa. Saija ratissa sen sijaan keskittyy ajamisen turvallisuuteen ja taloudellisuuteen eli juuri siihen puoleen autoilusta mikä minua eniten kiinnostaa.
Parin jakson perusteella Saija ratissa -ohjelman suurin ongelma on se, että yhteen jaksoon yritetään tunkea aivan liikaa asiaa. Esimerkiksi ensimmäisessä jaksossa puolituntiseen oli mahdutettu keskustelua ylinopeuksista, vilkun käytöstä, sumuvaloista, renkaista, taloudellisesta ajosta ja pakokaasupäästöjen vähenemisestä vuosikymmenien saatossa sekä ajovalmennuskeskus Premier Parkin esittely. Ajoharjoitteluradalla keskitytään joka jaksossa aina yhteen harjoitukseen, mitä näytetään muiden aiheiden välissä eri kuvakulmista uudelleen ja uudelleen.
Ajoharjoitteluradalla tehtävät harjoitukset ovat pitkälti samoja, mitä olen itsekin harjoitellut kakkosvaiheessa ja talvisin liukkaan kelin ratapäivässä. Harjoitusten suurimpana ongelmana tv:n katsojan kannalta on se, että niistä ei pysty näkemään kovin hyvin, mitä oikeasti tapahtuu. Ensimmäisessä jaksossa pujoteltiin törppöjen välistä ja nostettiin vähitellen nopeutta, mutta harjoitus näytti koko ajan samalta. Toisessa jaksossa demonstroitiin ABS-jarrujen toimintaa tekemällä täysjarrutus siten, että toisen puolen renkaat olivat liukkaammalla alustalla kuin toisen. Myös se oli hieman tylsän näköistä katsottavaa tv:stä, kun auto vain pysähtyy. Täysjarrutusta tehtiin myös kaarteessa, mistä Saijan kouluttajana toiminut ralliautoilija Jarkko Miettinen totesi loppuyhteenvedossa, että "auto teki oman työnsä ja me vain ohjattiin vähän ja jarrutettiin". Tähän kohtaan olisin toivonut näyttöä myös siitä, että ABS-jarrut ja ajonvakautuskaan eivät pysty pitämään autoa tiellä, jos nopeutta on liikaa. Nopeuksista ja jarrutusmatkoista ei muutenkaan puhuttu mitään.
Vaikka ohjelmassa onkin puutteita, olen silti seurannut sitä mielenkiinnolla. Jaksojen ensiesitys on tiistaisin klo 18.30 ja uusinnat tulevat lauantaisin klo 10. Hyvä syy herätä ajoissa lauantaisin! Lisäksi ohjelma näyttää alkavan alusta sunnuntaina 14.11. klo 12.30, jolloin uusinnat tulevat torstaisin klo 23.30. Tuorein jakso näkyy myös SuomiTV:n nettitv:ssä reilun viikon ajan, joten jos missasit ohjelman niin on vielä hyvät mahdollisuudet katsoa koko sarja.Tunnisteet: Saija ratissa, TV-ohjelmat