Jokin aika sitten julkaisemassani merkinnässä kerroin, kuinka liikenteessä näkyy yhä enemmän autoja, joiden takapää on pimeänä. Polo kuuluu tähän samaan joukkoon. Tokihan takavalot palavat, kun autossa on ajovalot päällä, mutta
päivävalot eli huomiovalot päällä ajaessa takavalot ovat pimeinä.
Miksi sitten näin? Asia liittyy EU-säädökseen, jonka mukaan
takavalojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa. Suomessa Trafi
kuitenkin sallii autojen takavalojen palamisen huomiovalojen kanssa
liikenneturvallisuussyistä. Osa autojen maahantuojista luovuttaa
autot takavalot päällä ja osa ei. Voitte arvata kumpaan ryhmään
Volkswagen kuuluu... Takavalojen palamattomuus ei siis ole vain
Polojen ominaisuus, vaan kaikki Suomessa uutena myytävät Volkkarit
toimivat näin.
Käyttäessäni Poloa talvella Jyväskylän Autotarvikkeella takuuhuollossa
kysäisin, olisiko mahdollista koodata takavalot palamaan
huomiovalojen kanssa. En ollut kovin vakuuttunut, että se onnistuisi, sillä oli lukenut
netistä, että monet autoliikkeet ovat kieltäytyneet koodaamasta
valoja palamaan EU-säädökseen vedoten. Yllättäen huoltoneuvoja
totesi, että onnistuuhan se. Hän oli vielä sattumalta samana päivänä
selvittänyt takavalojen palamisen luvallisuudenkin
katsastuskonttorilta, kun joku muu asiakas oli asiasta kysellyt.
Poloon koodattiin takavalot palamaan huomiovalojen kanssa ja olin
tyytyväinen. Lopultakin valaistu perä!
Iloni jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä päviävalojen ja takavalojen kanssa Polossa paloi nyt myös etuparkkivalot. Tämä yhdistelmä ei näytä
oikein fiksulta, koska Polon huomiovalot ja parkit ovat eri umpioissa.
Tulee vähän sumarifiilis. Siis tiedättehän tyypit, jotka pitävät päällä sumuvaloja ja parkkeja säästääkseen ajovaloja tai
näyttääkseen muuten vain muka tyylikkäiltä...
Otin sitten uudelleen yhteyttä samaan huoltoneuvojaan ja kysyin parkkien palamisesta. Takavaloja oli kuulemma koodattu
palamaan joillekin asiakkaille, mutta kukaan ei ollut koskaan
reklamoinut parkkivalojen palamisesta. Liikkeellä ei ollut tietoa,
miten takavalot saisi palamaan huomiovalojen kanssa ilman parkkeja,
mutta huoltoneuvoja lupasi yrittää löytää sopivan koodauksen
kokeilemalla. Varoitti kuitenkin, ettei voi taata toimivaa
ratkaisua.
Polo majaili Autotarvikkeella pari päivää, kun huoltoneuvoja koitti
saada valoja toimimaan haluamallani tavalla. Ensin Volkswagenin
virallisella ohjelmalla ja seuraavana päivänä vielä epävirallisella VCDS-ohjelmallaan. Tuntui, että Polon valoista tuli hänelle oikein
henkilökohtainen missio! :)
Yritys oli ihailtavan kova, mutta siitä huolimatta Polo ei taipunut.
Volkswagen on yksinkertaisesti päättänyt, että pelkkiä takavaloja ei ole
mahdollista laittaa palamaan huomiovalojen kanssa ja sillä sipuli.
Elikkä ainut mahdollisuus saada päivävalot+takavalot -kombo toimimaan ilman parkkeja
olisi ottaa autosta parkkipolttimot kokonaan pois, mutta se ei
oikein tunnu hyvältä idealta...
Ajovalot päällä.
Huomiovalot eli päivävalot päällä, lisänä ne pahuksen parkkivalot.
Oikeasti päivävalojen pitäisi siis palaa yksinään, mutta ilman
parkkeja ei olisi takavalojakaan.
Sumuvalot ja parkkivalot päällä. Huomaa, kuinka erilainen valokuvio
sumareilla on ylemmän päivävaloihin verrattuna.
Pahoittelen kuvien talvisuutta... Ne on otettu helmikuussa -20 asteen pakkasessa koodauksen jälkeen. Kaikissa kuvissa on hieman ylimääräistä hehkua johtuen ilmassa olevasta pakokaasusta. En viitsinyt tuossa pakkasessa sammuttaa autoa kuvien oton ajaksi, kun olin kuitenkin lähdössä liikenteeseen.
LED-päivävaloilla varustettuja Poloja ei tietääkseni ole lainkaan mahdollista koodata siten, että takavalot palaisivat päivävalojen kanssa. Jos laittaa takavalot palamaan, ledit himmenevät parkkivaloiksi. Asiaa on selvitetty nettifoorumilla aika paljon ja eräs ledeillä varustetun GTI Polon omistaja kävi jopa kopioimassa VCDS:llä meidän Poloisen koodauksen testatakseen sitä omassaan, mutta eipä toiminut.
Täytyy toivoa että Volkswagen tulee toisiin aatoksiin ja mahdollistaa takavalot huomiovalojen kanssa jossain vaiheessa Suomen mallin mukaan. Siihen saakka pitäydyn päivävaloineni sumari-lookissa, koska haluan pitää takavalot palamassa. Jos joku vastaantuleva kotipoliisi välkyttelee minulle pitkiä valoja ojentaakseen sumuvalopelleä, niin välkytän takaisin. Tietenkin voin ajaa Pololla normaalit ajovalot päällä, jolloin takavalotkin ovat päällä, mutta mieluummin käytän valoisaan aikaan noita päivävaloja kun ne kerran on sitä varten olemassa.Tunnisteet: Lainsäädäntö, Polo, Polo Junior, Valot, Volkswagen