Uusissa autoissa ovat viime vuosina yleistyneet nopeasti erilliset
huomiovalot eli päivävalot. Viime vuoden heinäkuusta lähtien ne ovat olleet pakolliset
kaikissa uusissa autoissa koko Eurooppaa
koskevan ECE-säädöksen nojalla.
Nimensä mukaisesti päivävalot on tarkoitettu käytettäväksi päivällä
valoisaan aikaan ja niiden idea tehdä autosta helpommin huomioitava.
Normaalien lähivalojen tarkoitus on ennen kaikkea tien valaiseminen
ja onkin tarkkaa, että ne on suunnattu siten, että vastaantulijat
eivät häikäisty. Tästä syystä ne eivät toisaalta erotu valoisaan
aikaa kovin hyvin. Päiväajovalot sen sijaan on suunniteltu niin,
että ne edesauttavat auton havaitsemista kirkkaalla kelillä.
Lähivalojen kulma on pikkaisen alaspäin suuntautunut, kun taas
päivävalot osoittavat jopa 10 astetta ylöspäin.
Lähivalojen ja päivä- eli huomiovalojen valokeilojen suunnat eroavat aika paljon toisistaan.
Sen lisäksi, että päivävalot parantavat auton näkyvyyttä, ne myös
vähentävät auton polttoaineen kulutusta koska niiden polttaminen
kuluttaa lähivaloja vähemmän energiaa. Maksimaalisen energiansäästön
ja siten pienempien päästöjen saamiseksi säädös lisäksi määrää, että
päivävalojen kanssa auton
takavalojen ei kuulu palaa lainkaan. Suomessa Trafi eli Liikenteen turvallisuusvirasto on kuitenkin sallinut takavalojen palamisen myös
päivävalojen kanssa liikenneturvallisuussyistä.
Minun mielestäni autoissa pitäisi palaa takavalot myös päivävalojen
kanssa. Auton
takaosan pitää olla valaistu, jotta siitä hahmottaa auton olevan
ajossa. Aurinkoisena päivänä takavaloja ei välttämättä edes huomaa
auton perästä, mutta aina valoisa keli ei ole sama asia kuin selkeä keli
ja silloin takavalot tulevat tarpeeseen. Talvella
auringonpaisteisellakin kelillä lumi voi pöllytä niin, että auton
takaosa muurautuu umpeen ja auton erottaminen ympäristöstä heikkenee.
Tokihan se lumi voi peittää takavalotkin, mutta on ainakin vähän parempi
mahdollisuus havaita auto, kun takavalot
ovat päällä.
Viime helmikuussa pääkaupunkiseudulla sattuneessa kolarisumassa oli
osallisena useita autoja, joilla oli ajettu lumipyryssä perä pimeänä eli
päivävalot päällä. Lumisateessa kuljettajan pitäisi itse laittaa autoon
ajovalot päälle, mutta etenkin valoautomatiikalla varustetuissa
autoissa kuljettaja ei sitä välttämättä tajua. Sankassa lumipyryssä
pitäisi tietysti laittaa myös takasumuvalo päälle, mutta olisi nyt edes
ne takavalot. Ja nehän olisivat automaattisesti, ellei EU-direktiivissä
olisi haluttu säästää polttoainetta viimeiseen pisaraan saakka.
Takavalojen käytölle valoisaan aikaa löytyy myös vastustajia, jotka perustelevat väitettään mm. sillä,
että ihmisen pitää pystyä havaitsemaan auto vaikka takapää olisikin
pimeänä. No, se vähän riippuu... Sen sijaan ihan hyvä perustelu
valoisan ajan takavalottomuuteen on se, että pimeään perään syttyvät
jarruvalot on helpompi huomata. Olen katsellut ikkunasta työpaikan
pihasta lähteviä autoja ja tuo on pakko kyllä myöntää.
Tiedotusvälineiden mukaan poliisi on havahtunut pimeiden perien
ongelmaan tänä talvena, kun uusia päivävaloilla varustettuja autoja on
tullut liikenteeseen yhä enemmän. Osa maahantuojista luovuttaa autot
niin, että takavalot palavat päivävalojen kanssa ja osa ei. Saapa nähdä
tuleeko Trafilta tämän talven ongelmien perusteella vielä uusia ohjeita takavaloihin liittyen, vai
mennäänkö vain jatkossa näin eli yritetään muistaa laittaa valot päälle
tarvittaessa eikä luoteta liikaa automatiikkaan, jos sitä autosta
löytyy.
Edit 20.5.2012: Tässä vielä joitain merkinnän kirjoittamiseen käyttämiäni lähteitä:
- Trafi: Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia
- Trafi: Valot ja renkaat kuntoon pimeälle ja liukkaalle
- Tuulilasi: EU-huomiovalot vaara liikenneturvallisuudelleTunnisteet: Lainsäädäntö, Valot