Polo palasi elävien kirjoihin

Sainkin yllätyksekseni Polon takaisin Mikan Asentamolta heti seuraavana päivänä eli torstaina, sillä olivat huollossa kokonaan unohtaneet, että sille oli varattu huoltoaika vasta maanantaille. Ei kyllä harmittanut yhtään, sillä auton jättäminen korjaamon pihaan koko viikonlopuksi ei oikein tuntunut hyvältä. Yhden päivän poissaolo riitti siihenkin, että parkkiruutumme aurattiin, joten tämä oli ikään kuin tuplavoitto.

Vaikka sainkin Polon takaisin nopeasti, ei tämänkään vuoden huollosta selvitty ihan ongelmitta. Mika soitteli minulle iltapäivällä ja kysyi, että onko Polossa ollut käyntihäiriöitä. Eipä ole kyllä koskaan ollut... Kaasuläpän ohjainyksikkö kuulemma pitäisi puhdistaa, sillä muuten sen tuottamasta vikakoodista ei päästä eroon eikä auto mene katsastuksesta läpi. Puhdistuksessa vain kuului olleen sellaista ongelmaa, että sen jälkeen on saattanut alkaa ilmetä käyntihäiriöitä. Kysyessäni asiasta autoa noutaessani Mika kertoi, että siinä vallitsee Murphyn laki: jos huollossa puhdistavat osan kysymättä ensin asiakkaan lupaa, asiakas palauttaa auton seuraavalla viikolla huoltoon, koska siinä on alkanut ilmetä käyntivikoja...

Ihan näkymätön vika kaasuläppäyksikössä ei sentään ollut, sillä se oli kuulemma syynä siihen, että kierrokset eivät nousseet lainkaan painaessani kaasua edellisenä päivänä EPC-valon palaessa. Vian ilmeneminen taas ei liittynyt mitenkään akun loppumiseen tai sitä seuranneeseen tekohengitykseen, vaan se vain ilmeni juuri nyt. Kaverini oli tiedosta erityisen helpottunut, sillä hän oli huolissaan, että Polo olisi vikaantunut kaapeleilla käynnistämisen yhteydessä. (Oikeasti Pololle saa antaa virtaa käynnistyskaapeleilla, kun taas Audi A3:n ohjekirjassa se kielletään...) Mielestäni oli kyllä melko yllättävä yhteensattuma, että kaasuläppäyksikkö vikaantui juuri nyt, mutta parempi näin niin en ainakaan jäänyt minnekään tien varteen.

Huolto suoritettiin ohjelman mukaisesti 120 tkm mukaan, jolloin jokavuotisen öljyn lisäksi vaihtui ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, sytytystulpat sekä sekä jarruneste. Lisäksi vaihdettiin tietysti akku, mistä syystä vein auton huoltoon hieman aikaisessa. Vanha akku ei ollut vain väsähtänyt, vaan totaalisesti kuollut. Mitä sitten tarkoittaakaan. Lisäksi vaihdettiin palanut takaparkkipolttimo ja selvitettiin takaikkunanpesimen toimintaa. Itse pyyhkijä on toiminut aina hyvin, mutta se lakkasi jälleen viime syksynä antamasta vettä, vain vuosi sen jälkeen kun olin sen viimeksi korjauttanut samasta syystä. Hallissa takalasinpesin oli kuitenkin ruiskuttanut vettä kuin mitään ongelmaa ei olisi koskaan ollutkaan, eikä mitään vikaa löytynyt vaikka koko letku oli käyty läpi, joten arvelivat, että se oli vain jäässä. Muuten hyvä arvaus, mutta kun se lakkasi toimimasta jo sulaan aikaan. No, pääasia että toimii taas.

Uusi akku maksoi 69 euroa ja kaasuläpän kotelon sopeutus 64 e. Kokonaisuudessaan huolto kustansi 440 euroa, mistä 189 euroa kului varaosiin ja loput itse työhön.

(... mutta voi Poloista kuinka se tuntuikaan purkilta, kun lähdin ajamaan sillä kotiin huollosta. Ei siinä mitään vikaa ollut, mutta olin saanut ajaa edellispäivänä 20 kilsaa P:n A3:lla, joka on kuitenkin hieman eri tasoinen kuin pikkuinen Polo.)

Tunnisteet: , , ,