Kirkkaita kilometrejä!

Viime maanantaina töihin lähtiessäni huomasin, että Polon vasemman puoleinen lähivalo ei palanut. Jo muutama viikko sitten radalla opettaja huomasi, että se ei pala, mutta koska kaikilla sitä seuraavilla kierroksilla se taas paloi, oli kyseessä luultavasti vain kosketushäiriö. Ajattelin maanantainakin, että lamppu syttyisi itsestään uudelleen, mutta koska se ei suostunut palamaan koko päivänä, oli se tainnut kuolla tällä kertaa lopullisesti.

Illalla kaivoin Poloisen käyttöohjekirjan esiin selvittääkseni, voiko polttimoa vaihtaa itse. Eihän siinä mitään ohjeita ollut, vaan annettiin vain ymmärtää, että "parempi kun et mene itse sorkkimaan vaan annat ammattilaisten hoitaa". Soitin tiistaina Mikan Asentamolle ja sovittiin, että vaihdetaan perjantaina etu- ja takalyhdyt (toinen vasemmanpuoleisista valoista oli palanut myös) ja korjataan samalla takaikkunan pyyhkijä, josta ei ole tullut vettä koko sinä aikana kun Polo on meillä ollut.

Ikkunanpesimen korjaamista varten pitäisi vaihtaa koko pyyhkijän moottori, mikä maksaisi 139 e. Auts! Päätin kuitenkin, että on parempi hoitaa se kuntoon, koska nyt ei tiedä minne vesi menee. Työkaverillani oli ollut sama ongelma Golfissaan, minkä seurauksena pesuvesi oli päässyt syövyttämään takajarruvalon piuhan niin, se ei enää palanut ja korjaamisesta tuli vähän isompi lasku.

Hakiessani autoa perjantaina pois huollosta Mika kysyi minulta, että milloin olen viimeksi vaihtanut etuvaloja. En koskaan, kuinka niin? Vaihdettaessa polttimoita oli huomattu, että vasemman puoleisen polttimon kanta oli pikaliimattu kasaan pienistä paloista... Mielenkiintoista! Edellinen omistaja on tainnut vaihtaa polttimon itse. Polttimo kuulemma tarttuu kiinni kantaan lämmön vaikutuksesta ja kun sen irrottaa kylmänä, hajoaa muovinen kanta helposti. Olivat kuitenkin saaneet vaihdettua polttimon. Kotona mieheni huomautti, että varmaankin pikaliimapatentista johtuen lamppu siellä radallakin oli ollut pimeänä. Jos alan havaita kosketushäiriöitä useamminkin, niin tietää sitten mistä se johtuu.

Takaikkunanpesin oli saatu korjattua ja ilokseni sen moottoria ollutkaan tarvinnut vaihtaa, koska siitä oli ollut vain letku irti. Vesi oli mennyt jonnekin takakoteloon, mutta päässyt suurimmaksi osaksi valumaan pois. Joka tapauksessa onneksi en ollut sitä hirveästi käyttänyt. Kun vettä ei tullut, niin mitä sitä suotta painelemaan.

Huollon alkuperäinen hinta-arvio pyyhkimen moottorin kanssa oli 250 e, joten laskun lopullinen summa 77,70 e oli varsin miellyttävä yllätys. Kaverini kehotuksesta vaihdatin molemmat lähivalopolttimot, jotka maksoivat yhteensä 15 e. Taakse yksi polttimo maksoi 1,50 e ja muut huoltotarvikkeet vajaan vitosen. Työn osuus laskusta oli 57 e.

Mikan Asentamo on ollut vakihuoltoni siitä saakka, kun Polo ostettiin. Huoltokirjasta näkyi että Poloista oli käytetty siellä ennenkin, joten jatkoin samalla. Merkkihuollon yli 90 euron tuntiveloitukseen nähden Mikan tuntihinta 52 e on erittäin sopiva ja lisäksi paikan palvelu pelaa. Olen ehtinyt käyttää Poloa siellä nyt kolmesti ja joka kerta on ollut yhtä hyvä palvelu. Lisäksi sanavalmiin omistajan kanssa on aina hauska jutustella.

* Merkinnän otsikko juontuu siitä, kun soittaessani aikaa huoltoon Mika totesi että "ajat auton tänne, vaihdetaan polttimot ja kirkkaita kilometrejä!"

Tunnisteet: , , ,