Vaihdoin polkupyörääni vapunaattona kesärenkaat. Helmikuinen
talvirenkaidenvaihto-operaatio kävi niin kätevästi, että vaihdoin
kesärenkaat ihan vapaaehtoisesti kun ei ollut muutakaan tekemistä. Se
taisikin olla vanha ulkokumi, joka oli niin tiukka että sen kanssa meni
aina tappeluksi, kun taas nämä nykyiset sujahtavat melko helposti pois
vanteelta/vanteelle.
Kas siinä vaihtuu ulkokumi sellaista tahtia ettei kamerakaan ole pysynyt mukana. :P
Kirjoitin viimeksi, että en saa millään takajarrujen paloihin samaa
määrää välikappaleita, vaan vasen puoli vaatii niitä aina enemmän.
Käytin pyörän helmikuussa huollossa ja siellä jarruihin oli saatu sama
määrä välikappaleita molemmille puolille. Koska paloja ei tarvinnut
siirtää, irrotin takapyörän tyhjentämällä siitä ensin ilmat, jolloin
jarruja ei tarvinnut purkaa. Kiinnitettyäni takapyörän takaisin toisen
puolen jarrupala otti kuitenkin kiinni vanteeseen ja toisella oli
väljää. Kun tarkemmin katsoin takapyörän kiinnitystä, huomasin, että
viimeisellä mutterin kiristyksellä se nousee hieman ylös takahaarukan
kuopasta ja menee siten vinoon. Painoin sitten rengasta tosi kovaa
haarukkaa vasten kiristäessäni pulttia ja sitten jarrupalat taas olivat
tasan.
Sain pyörän huoltoon Huoltopilottiin talvella alle viikon varoitusajalla
ja sain sen myös takaisin päivässä. Huolto maksoi muistaakseni 140 e,
josta työn osuus oli noin puolet ja toinen puolikas osia. Pyörään
vaihdettiin ainakin takapakka, ketjut, jarrupalat ja vaijerit.
Polkupyöräni kesärenkaiden vaihto sujui siis vaivattomasti, mutta sitten
alkoi ongelmat. Lähtiessäni vapun jälkeisenä aamuna töihin, sain
huomata eturenkaan tyhjentyneen. Ilmeisesti olin telonut sisäkumin
ulkokumia irrottaessa tai kiinnittäessä, sillä pieni reikä oli kumin
sisäsivulla vastapäätä venttiiliä eli kohdassa, josta aina aloitetaan ja
lopetetaan ulkokumin laittaminen rengasraudoilla.
Tässä pyörä on purettu vasta ekaa kertaa.
Ei muuta kuin paikkaamaan. Muuten hyvä, mutta paikkaliima oli haihtunut
taivaan tuuliin. Tuo oli meillä varmaan jo kolmas paikkarasia, jonka
liimat ovat hävinneet käytön puutteessa…
Viikonloppuna ostin Intersportista uudenmerkkisen paikkarasian ja
paikkasin renkaan. Sunnuntai-iltana kävin tarkistamassa pyörän ennen
seuraavaa työpäivää ja huomasin surukseni, että rengas oli jälleen
tyhjä! Ei auttanut kuin kaivaa paikkaustarpeet jälleen esiin. Yllättäen
reikä oli uuden paikan reunassa eli se ei ilmeisesti ollut kiinnittynyt
kunnolla. Kerta se on ensimmäinenkin kun näin käy. Ei muuta kuin paikkaa
paikan päälle ja sitten ilma pysyi lopulta renkaassa. Olipahan
projekti!
Uudessa paikkarasiassa oli mukana parikin erilaista liitua reiän
merkitsemistä varten, mutta ne eivät kumpikaan tarttuneet sisäkumini
pintaan. Sen sijaan renkaan karhennukseen tarkoitettu pala oli tässä
hiekkapaperia, josta jäi renkaaseen murua. Vanhoissa rasioissa karhennus
tehtiin metallisella raastimella, joka oli tehokkaampi eikä siitä
irronnut mitään ylimääräistä. Paikatkin olivat paljon ohuempia kuin
vanhoissa rasioissa, joten ei jäänyt kovin hyvä kuva tästä vaikka olikin
hienon oloinen.
Vanhoja kunnon paikkoja, vanha paikkarasia ja uusi kehnompi paikkarasia.
Tunnisteet: Huolto, Nishiki Reno, Polkupyöräily