Joskus tammikuussa Keskisuomalaisessa mainostettiin uutta Polo Blue
GT:tä ja sen koeajomahdollisuutta. Lopulta! Pakkohan se oli lähteä
koeajamaan heti samana viikonloppuna ja samalla koeajaa lopulta myös
uusi seitsemännen sukupolven Golf. Mieheni kyseli, että onko Pololla
pakko päästä ajamaan, kun se on vain Polo uusilla varusteilla, mutta oli
se! Olen kuolannut Polo Blue GT:tä siitä saakka, kun kuulin siitä
ensimmäistä kertaa ja katsoin sen julkistamistilaisuudenkin viime
keväänä suorana lähetyksenä Geneven autonäyttelystä.
Lehdistötilaisuuden pääaiheena oli neljä uutta Up!-mallia, mutta alussa esiteltiin myös Polo Blue GT.
En vain tajunnut ottaa kuvakaappausta vielä siinä vaiheessa.
Golf (VII)
Saapuessamme Jyväskylän Autotarvikkeelle Polo oli juuri koeajossa, joten
otimme ensin testiin Golfin. Koeajettavana oli dieselautomaatti ja
bensamanuaali, joista valitsimme ajoon bensamallin. Automaatti olisi
kyllä ollut fiksumpi valinta, koska emme manuaalia kuitenkaan ostaisi ja
tässä Golfissa ei ollut edes mitään uutta moottoritekniikkaa, minkä
vuoksi olisi pitänyt valita bensakone koeajoon.
Uuden Golfin ulkonäkö on risteytys Poloa ja edellissukupolven Golfia.
Seiska-Golf oli oikein mukava tuttavuus. Se oli todella suuntavakaa ja
hiljainen auto. Monissa arvosteluissa on kirjoitettu, että se on niin
täydellinen, että se on jo tylsää. Ymmärrän tämän kommentin hyvin, sillä
minustakin tuntui ehkä hieman samalta. Golf oli auto, jossa ei ollut
mitään valittamista, vaan kaikki toimi tosi hyvin. Tämä ei tietenkään
ole missään nimessä huono asia.
Uuden Golfin keskikonsolissa vakiovarusteena monitoiminäyttö, jolla voi
hallita mm. ajotietokonetta, ilmastointia ja musiikkisoitinta. Hieno
systeemi, mutta ei kosketusnäyttöä mielestäni oikein ajon aikana pysty
käyttämään, vaikka keskikonsoli on kuinka suunnattu kuskiin päin.
Onneksi kaikki toiminnot eivät sentään toimi kosketuksella, vaan näytön
sivuissa on myös valintanapit. Lisäksi ilmastoinnille löytyy omat
perinteiset säätimensä ja ajotietokonettakin pystyy näppäilemään ratin
nappuloista, tosin ne vaikuttavat mittaristossa olevaan ajotietokoneen
näyttöön, mutta siitähän sitä onkin parasta katsella ajon aikana.
Golfin keskikonsoli.
Golfin ajotietokone oli oppivainen yksilö; kun yhdestä risteyksestä
lähtö oli tapahtunut hieman liukastellen, niin seuraavassa ajotietokone
varoitteli, että huomaathan, että tien pinta on liukas. Ihan hauska
ominaisuus oli se. Lisäksi ajotietokone muistuttelin pariinkin otteeseen
tekstimuodossa, että kannattaisi käyttää isompaa vaihdetta, koska se
säästää polttoainetta. Automaattiin tottuneena en muistanut aina vaihtaa
isommalle vaihteelle, vaikka ajotietokoneen ylänurkassa näkyikin koko
ajan valittu vaihde ja suositusvaihde.
Hehkutin marraskuisessa blogauksessani, että Golfin ratin tuenta on
muotoiltu nyt niin, että en kolhi polveani siihen, kun siirrän jalkaa
polkimelta toiselle. Tämä tuli huomattua myös käytännössä, mikä oli
enemmän kuin hyvä asia. Täytyy vain ihmetellä, miten se on ollut
aiemmissa Golfeissa sellainen möhkö...
Ratissa oli niin paljon nappeja, etten ehtinyt oppia käyttämään niitä. Myös vakionopeussäädin oli siirtynyt vasemman viiksen päästä rattiin. Mittaristo oli selkeä ja bensa- ja moottorinlämpömittarit analogiset (no ainakin olevinaan).
Tällaiselle matkatavarakokoiselle (160 cm) naiselle Golfin etuistuin oli
pikkaisen turhan pitkä. Oli siis havaittavissa hieman samaa ongelmaa
kuin Scirocconkin kanssa, eli pohkeet ottivat vähän penkin etureunaan
kiinni. Golfiin saa lisävarusteena istuinosan pituussäädöllä varustetut
ergonomiset etuistuimet, mitkä voisivat tuoda ratkaisu ongelmaan, mutta
sellaisia ei ollut koeajomallissa. Mieheni miettikin, että miksi
koeajettavat autot ovat usein melko karvalakkimalleja, koska jos hienoja
varusteita ei ole koeajoautoissa, niin mistä asiakas osaisi niitä edes
kaivata?
Ei ollut edes LED-päivävaloja saatu koeajomalliin...
Teräväkulmaisissa ajovaloumpiossa on silti sitä jotain verrattuna edellisen mallin pyöreisiin.
Takavalot ovat kivan näköiset ja samaa tyyliä kuin muissakin nykyisissä Volkkareissa.
Polo Blue GT
Golfin ratista hyppäsimme Polo Blue GT:n kyytiin. Kylläpäs se olikin
kotoisa! Penkitkin tuntuivat ihan samoilta kuin oman Polomme
urheilulliset premium-penkit, mutta Blue GT:ssä niissä oli hieno
sini-valko-harmaa kuosi ja keskiosa oli alcantaran sijaan kangasta.
Polossa oli hienot auton sävyyn sopivat penkit.
Normi-Poloon nähden Blue GT oli saanut etumaskiinsa uutta ilmettä ja
lisäksi siinä on vähän enemmän helmaa ja pikkuisen isompi takaspoileri.
Erot ovat kuitenkin hyvin hillityt.
Polo Blue GT:ssä oli 103 kW 140 hv 1,4 TSI ACT -moottori. Se on syy,
miksi ko. automalli minua niin paljon kiinnostaa! ACT tarkoittaa
aktiivista sylinteriteknologiaa, joka poistaa tarvittaessa käytöstä
kaksi sylinteriä, jolloin energiaa ja siten polttoainetta kuluu
vähemmän. Sylinterit menivät lepuutustilaan esimerkiksi silloin, kun
ajoin tasaisella alustalla maantienopeutta eikä tarvinnut ajaa kuin
pintakaasulla. Käytännössä sylinterien menoa lepuutustilaan ei huomannut
kuin ajotietokoneen näytöllä näkyvästä tekstistä.
Mieheni vauhdissa nappaama kuva Polon sylienterien lepuutusilmoituksesta.
Yksi miinus GT Blue Polossa oli isoveljeensä GTI Poloon nähden: se ei
ollenkaan pitänyt hauskaa rallipörinää ajaessa. Mutta se on pieni
miinus, tai ehkä jopa plussaa, koska pörinään voisi ehkä kyllästyä jossain vaiheessa.
Nyt meidän Polon vaihtaminen GT-malliin ei ole millään tavalla järkevää,
mutta jos uuden Polon hankinta olisi ajankohtaista, voisi valinta
hyvinkin osua GT-malliin. Volkkarin sivujen autonrakennustyökalulla se
maksaisi pari sataa vähemmän kuin meidän nykyinen Polomme, mutta silti
saisi tehokkaamman ja taloudellisemman moottorin. Ei paha!
Ihan normi-Pololta se pääosin näytti ko. mallille tarjolla olevaa väriä lukuunottamatta.
Blue GT Polon etumaski eroaa vähän normi-Polosta. LED-valot sen sijaan ovat samanlaiset tylsänmalliset kuin kaikissa muissakin Volkkareissa.
Mutta missä on kromatut pakoputkenpäät?!
Tunnisteet: Koeajo, Muilla autoilla ajaminen, Polo, Unelmointi, Volkswagen