Volkswagen Demo Tour pysähtyi tällä viikolla Jyväskylään. Tänä
vuonna minua kiinnosti robottivaihteinen up! ja showroomiin näytille
saatu ihkauusi Golf.
Perinteisesti olen käynyt Demo Tourilla koeajamassa ikirakkauteni
kohteella Sciroccolla, mutta nyt mieheni ilmoitti että se on
testattu jo niin monesti, että ei kyllä ajeta sillä enää... Vähän
kyllä tuntui itsekin siltä joten asiasta ei tarvinnut vääntää sen
enempää. Onko rakkauteni haihtumassa? Ehkä ennemmin rakkauteni on
alkanut odottaa uutta korimallia, sillä nyt kun Golfkin uudistuu
konsernin kulmikkaampaan lookkiin, niin mielestäni myös Scirocco
alkaa pikkuhiljaa kaivata faceliftia.
Uusi Golf
Täytyy tunnustaa, että uusi seiskakorimallin Golf ei herättänyt
mitään erityisen suuria tunteita. Vaikka auto on täysin uusi, se
näyttää vain faceliftatulta. Kevyt uudistus on silti mielestäni
erittäin onnistunut ja on hyvin linjassa Volkkarin nykyisen lookin
kanssa. Ulkonäkö oli saanut edelliseen malliin nähden särmikkyyttä,
ja edestä katsottuna Golf muistuttikin varsin kovasti meidän Poloa
mikä ei ole paha asia.
Uusi Golf.
Eniten uudessa Golfissa kiinnosti kuskin paikka. Kuten keväällä kirjoitinkin, minulla on ollut edellisten Golfien kanssa ongelmana polven
osuminen ratin kannattimeen. Mutta ei enää! Seiska-Golfissa ratin
kannatin oli suora ja jalkaa mahtui siirtämään kaasulta jarrulle
polvea kolhimatta. Kuten miehenikin totesi, jatkossa on mahdollista
ostaa Golf nyt kun minulla ei ole enää polviongelmaa.
Jee, lopulta polveni mahtuu Golfin ratin alle!
Automyyjä-Mikan mukaan uusi Golf tulisi varsinaiseen ensiesittelyyn
muutaman viikon kuluttua. Täytyy lähteä sitten katsomaan tarkemmin
ja toivoa että pääsee myös koeajamaan.
Up!
Golfiin tutustumisen jälkeen lähdimme koeajamaan robo-up!:ia.
Minulla on jonkinnäköinen fiksaatio pieniin autoihin: Demo
Tourillahan on tarjolla vaikka mitä hienoja autoja, mutta ei, minä
haluan vaan kokeilla sitä kaikista pienintä.
Viime keväänä ekaa kertaa koeajamamme up! oli varustettu kiertueelle käytännössä kaikilla herkuilla, mitä autoon on mahdollista
saada. Neliovisuus oli ehdottomasti plussaa, sillä lyhyemmät ovet
ovat kätevämmät kapeisiin paikkoihin pysäköidessä.
Demo Tourin up!:in halusin koeajaa, koska halusin verrata, miten
robotin ohjaama manuaalivaihteisto eroaa oikeista
automaattivaihteista. Koska automaatti on kätevimmillään
taajama-ajossa, suuntasimme Jyväskylän keskustaan. Rantaväylällä
vaihteiden vaihtamisesta sai ekat tyypit ja myös ekat naurut, kun
kiihdyttäessä auto pörisi hauskasti. Kunnon ralliäänet ja silleen.
Automatisoitu vaihteisto ei odotetusti toiminut ihan yhtä hyvin kuin
automaattivaihteisto. Rantaväylälle kiihdyttäessä vaihdoissa oli
vähän kuminauhan tuntua. Keskustassa ajaessa puolestaan auto
selkeästi nykäisi vaihteen vaihtuessa. Ripeässä kiihdytyksessä
nykäys oli tosi iso, mutta pelkällä pintakaasullakin ajaessa vaihdon
tunsi hämmästyttävän selkeästi. Tuntui kuin itse jatkaisi matkaa ja
auto hidastaisi.
Yllättävin tapaus vaihteiden kanssa tapahtui uudelleen rantaväylälle
kiihdyttäessä. Lähtönopeuden ollessa noin 20 km/h runttasin kaasun
ihan pohjaan, minkä jälkeen ei tapahtunutkaan mitään. Hämmennyin ja
ehdin päästää jo vähän irti kaasustakin, kun auto lopulta sai
juonesta kiinni ja alkoi kiihdyttää. Miehenikin ehti melkein kysyä,
että miksi jarruttelen, kun mitään ei tapahtunut. Tämä oli varsin
yllättävä tilanne ja jos olisi ollut ruuhkaa, niin olisi voinut
jäädä vähän jalkoihin, kun auto ei lähtenytkään kiihdyttämään
odotetusti. Kyllähän Polon DSG:kin tuumaa hetken kun tallaa kaasun
pohjaan, mutta se tapahtuu kuitenkin sekunnin murto-osassa
verrattuna up!:iin, jolla reagointiaika oli arviolta pari sekuntia.
Vaikka robottivaihteisto ei täydellinen ollutkaan, olisi se
kuitenkin ihan toimiva. Mieheni ainakin oli sitä mieltä, että jos
pitäisi ostaa up! niin kyllä hän siihen valitsisi automatisoidun
vaihteiston. Erityisesti keskustaruuhkissa automaatti vain on niin
kätevä.
White up! ja takana tällä kertaa ajamatta jäänyt Scirocco.
Tunnisteet: Demo Tour, Koeajo, Muilla autoilla ajaminen, Scirocco, Volkswagen