Auton kulutuksen seuranta

Isälläni on ollut aina tapana kirjoittaa auton tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit ja tankattu bensamäärä siniseen ruutuvihkoon. Kun meille ostettiin auto, hankin minäkin polttoaineen kulutuksen seuraamista varten pienen vihon, johon kirjoitin tiedot kustakin tankkauksesta. Saatuani Poloiseen Econen-kulutusmittarin en jaksanut kirjoittaa enää kulutusta ylös, sillä näinhän tarkan kulutuksen jokaisen ajon jälkeen. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut fiksua kirjata tankkaukset ylös, koska nyt en osaa yhtään sanoa, mikä Polo Seniorin keskikulutus oikein oli, koska yksittäiset kulutukset unohtuvat. Kuitit kyllä säilöin vihon väliin laskeakseni kulutukset "sitten joskus", mutta sielläpä ne edelleen odottavat kirjaamista...

Polo Juniorin kulutusta ryhdyin seuraamaan heti ensimmäisestä tankkauksesta alkaen. Tein tunnuksen suomalaiseen tankkaus.com-palveluun, johon pystyi syöttämään samat tiedot kuin vihkoonkin, mutta palvelu hoiti laskutoimitukset puolestani. Kätevää!

Vuoden vaihteessa sivusto uudistui nykyaikaisemman näköiseksi, mutta samalla sen toimivuus heikkeni huomattavasti. Tankkauksesta piti syöttää nyt aina myös asema ja ennen kaikkea tilastointiominaisuudet huonontuivat. En halua tietää, mitä autoni on kuluttanut keskimäärin missäkin kuussa, vaan haluan käyrän koko ajalta, kuten palvelun entisessä versiossa. Kun vielä sisäänkirjautuminen alkoi tahmata, kypsyin palveluun lopullisesti.

Kaikki uuden Polon tankkauskuitit olivat tallessa (odottamassa syöttämistä tankkaus.comiin), joten aloin tutkia muita mahdollisia palveluja, johon tankkaustiedot voisi kirjata ylös. Foorumikeskustelujen perusteella saksalainen Spritmonitor ja jenkkiläinen Fuelly olisivat kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa. Pienen vertailun jälkeen päädyin valitsemaan Fuellyn, koska siinä oli kivemman näköiset kuvaajat ja nätimpi ulkoasu. Spritmonitorissa olisi saanut määriteltyä tarkemmin, millaisissa olosuhteissa on ajanut, mutta keskiarvotilastointi ei ollut makuuni.

Kesäloman alun kunniaksi naputtelin Fuellyyn kaikki Polon tankkaukset, joita oli kertynyt vajaassa vuodessa 21 kpl. Myös sisäänlukutoiminto olisi ollut tarjolla, mutta ajattelin, että lienee nopeampaa kirjoittaa kuitenkin kaikki yksitellen. Kaikki Fuellyyn syötetyt tiedot ovat julkisia, joten tässä kiinnostuneille tiedot meidän 77 kW 1.2 TSI Polon kulutuksesta. Myös Spritmonitoriin tallennetut tiedot ovat julkisia, joten tästä voitte katsoa vertailun vuoksi jonkun meidän Poloa vastaavan Polon kulutustiedot.


Tankkausten perusteella laskettu kulutus on varmasti pidemmällä aikavälillä aika tarkka, mutta yksittäiset tankilliset eivät aina kerro koko totuutta. Polo Seniorin tankkasin joskus "täyteen", mutta sain silti keskikulutukseksi vain 3,1 l/100 km, mihin ko. autolla ei vain ole mahdollista päästä. Juniori puolestaan nielaisi keväällä bensaa niin, että kulutukseksi tuli liki 10 l/100 km, vaikka ajo oli melko normaalia.

Tuntuu, että eri huoltoasemien bensapumput ovat eri mieltä siitä, milloin tankki on täysi, koska yleensä hillittömät kulutuslukemat saa aikaiseksi tankkaamalla jossain muualla kuin vakiopaikassani. Tuon superkulutuksen jälkeen olen ottanut tavaksi nollata Polon kakkosajotietokoneen aina tankkauksen yhteydessä, jotta voin kirjata kuittiin ylös auton näkemyksen keskikulutuksesta. Toistaiseksi eroa ei ole ollut kuin desi suuntaan tai toiseen eli aika hyvin auton ajotietokone on pysynyt kärryillä.

Mitä iloa kulutuksen seurannasta sitten on? Ei kai varsinaisesti muuta kuin että sitä on ihan mielenkiintoista seurata. Tietenkin yritän ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella, mutta oikeasti ajon aikainen kulutusseuranta tulee hoidettua ajotietokoneesta katsomalla.

Olen kyllä hieman pettynyt Polon 6,4 l/100 km keskikulutukseen, sillä se on huomattavasti korkeampi kuin luvattu maantie 4,4 / yhdistetty 5,3 / kaupunki 7,0 l/100 km. Testiolosuhteet ovat aina testiolosuhteet, mutta silti...

Alin keskikulutus johon olen päässyt on 4,7 l/100 km, kun ajoin pääosin 60 km/h rajoitettua maantietä Heinolasta Kouvolaan  66 km/h keskinopeudella. Helsinkiin ajaessa huomaa puolestaan hyvin, miten auto hotkii polttoainetta 120 km/h nopeudella ajaessa. Yleensä kulutus on ennen motarin alkamista Heinolassa 5,9 l/100 km luokkaa, mutta Helsinkiin päästyäni se on nyt useammalla reissulla ollut 6,4 l/100 km.

Tunnisteet: , , , , ,