Kolareita kerrakseen

Ei riittänyt että Polo otti osumaa maanantaina, vaan tiistaina oli siskoni vuoro joutua kolariin.

Tampereelta Hervannasta takaisin Helsinkiin lähtenyt kolmikko oli ehtinyt ajaa alle kilometrin Hervannan valtaväylää, kun vasemmalta kolmion takaa oli tullut auto täyttä vauhtia suoraan siskoni kaverin auton vasempaan takakulmaan. Auto oli pyörähtänyt iskun voimasta ympäri, mutta henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin. Kolarin jälkeen päälle ajaneen auton kuski oli tullut sanomaan, että hän ajaa autonsa vähän sivumpaan, mutta lähtikin yllättäen karkuun. Siskoni ja kaverinsa eivät valitettavasti tajunneet ottaa muistiin törmääjän rekisterikilven numeroa, joten voi olla tosi hankalaa saada korvaajaa vahingoille. Pöllämystyneen porukan ei auttanut kuin jäädä odottamaan poliisien saapumista paikalle.

Torstaina menin töihin työkaverini kyydillä ja kauhistelin, kuinka ihmiset ajavat todella lähekkäin kahdeksan ruuhkassa. Laukaantielläkin 60 km/h alueella turvavälit olivat kaikkea muuta kuin turvalliset.

Pysähdyttyämme Grafilan valoihin katsoimme, että miksi parin auton päässä melkein risteysalueella sininen paku vaihtaa kaistaa suoraan menevien kaistalta vasemmalle kääntyvien kaistalle, että ei nyt tossa vaiheessa pitäisi enää mitään reittisuunnitelmia muuttaa. Liikennevalot vaihtuivat vihreiksi, mutta paku vain seisoi kahden kaistan välissä. Sitten autosta tuli ulos mies, kävi tarkastamassa autonsa vasemman takakulman, hyppäsi takaisin autoonsa ja ajoi Grafilan viereiselle bussipysäkille. Ajattelin, että auto vain hajosi, mutta ajaessamme itse bussipysäkin ohi, bongasin pakun edestä myös työkaverini autoineen. Sininen paku olikin ajanut hänen peräänsä!

Töissä haastattelin työkaveria ja hänen kyydissään ollutta toista työkaveria. Työkaverin lähstyessä Grafilan risteystä liikennevalot olivat vaihtuneet keltaisiksi. Edessä ollut mersu oli vielä kiihdyttänyt valoista läpi, mutta työkaveri pysähtyi valoihin sillä seurauksella, että sininen pakettiauto ajoi hänen peräänsä. Henkilövahingoilta vältyttiin tälläkin kertaa, sillä paku väisti vasemmalle kahden autojonon väliin ja kolhi työkaverini Bemarista vain vasenta takakulmaa ja vasenta kylkeä.

Kolarin jälkeen kyydissä istunut toinen työkaverini oli soittanut paikalle poliisit. Puhelimessa häneltä oli kysytty, että tarvitaanko paikalle ambulanssia, mutta ei tarvittu. Hetken kuluttua paikalle oli kuitenkin kaartanut ambulanssi. Vihaisena ambulanssikuski oli kysellyt, että miksi heidät oli pyydetty paikalle, kun ei kerran tarvita. Tämän jälkeen ambulanssikuski oli soittanut keskukseen (tjv.) ja perunut poliisin ja paloauton tulon eli kaveri ei saanut paikalle myöskään poliisia selvittelemään tapahtunutta. Asia kuitenkin saatiin sovittua pakukuskin kanssa ilman poliisiakin.

On kyllä käsittämätöntä, että kolaripaikalle lähetettiin poliisin lisäksi paloauto ja ambulanssi, vaikka niitä ei tarvittu. Jossain muualla voitaisiin juuri tarvita yksikköä, joka on joutunut lähtemään liikkeelle turhan takia ja pahimmassa tapauksessa turhan hälytyksen takia voidaan menettää jopa ihmishenkiä. Tässä tilanteessa vika ei ollut kaverissanikaan, sillä hän oli puhelimessa varta vasten tähdentänyt, että henkilövahinkoja ei ole eikä ambulanssia tarvita. Miksi hätäkeskus siis lähetti paikalle koko setin? Lisäksi täytyy myös ihmetellä, miksi ambulanssikuski perui myös poliisin tulon. Ehkä hän totesi että nämä selviävät keskenäänkin... Ei voi tietää.

Kuulemani mukaan Bemarin korjaaminen tulisi maksamaan noin 2000 euroa. Saa nähdä paljonko Polon korjaaminen maksaa, sillä minun ymmärtääkseni se otti enemmän osumaa kuin alla olevassa kuvassa näkyvä Bemari.

Työkaverini Bemarin takapuskurista puuttuu pala.

Tunnisteet: ,