Kohta pihistellään taas!

Osallistuin keväällä Mazdan Onnellisten ajokoulun kanssa EcoRun-taloudellisuusajokilpailuun. Vaikka kisa ei mennyt kovin hyvin, se jätti kipinän kytemään. Tätä on kokeiltava uudestaan, pystyn varmasti parempaan!

Seuraava kilpailu on Vesijärven Auto EcoRun, joka pidetään tulevana viikonloppuna Lahdessa. Se onkin erinomainen paikka minun kannaltani, koska voin yöpyä siellä siskollani eikä tarvitse herätä ihan kukonlaulun aikaan, että ehtii kisapaikalle klo 7.30.

Alunperin suunnitelmissa oli ajaa kilpailu Mazda3:lla, mutta maahantuojalla ei ollut sopivaa autoa lainata. Toisaalta minua kyllä kiinnostikin enemmän lähteä kisaamaan omalla Pololla, koska se on tuttu ja turvallinen ja mielestäni myös vähempiruokainen. (Paitsi että speksien perusteella ei näköjään ole, vaan Polo on aavistuksen janoisempi: sen yhdistetty kulutus on 5,3 vs. Mazda3:n 5,1) Ihan paras auto kisaan olisi ollut tänä keväänä markkinoille tullut uusi Polo, koska se on kuin oma, mutta vielä pihimpi. Kysäisinkin sitä maahantuojalta, mutta kuukauden varoitusaika oli liian lyhyt. Omalla autolla siis mennään.

Auton selvittyä piti löytää kartturi. Kävin mieheni kanssa koeajamassa Jyväskylän taloudellisen ajon harjoituslenkin, tarkoituksena houkutella hänet kartturikseni. Mielestäni mies pärjäsi vallan mainiosti, mutta hän piti hommaa ihan liian stressaavana, eikä suostunut lähtemään. Iso höh. :( Siitä olisi voinut tulla kiva yhteinen harrastus - tai aihetta perheriitoihin. :D Onnekseni pk-seudulla asuva kaveri innostui kisasta ja lupautui apukuskiksi.

Kilpailun suurimpana haasteena pidän nopeuden sovittamista oikeaksi. 80 km/h nopeus kuluttaa bensaa huomattavasti vähemmän 100 km/h verrattuna, 120 km/h puhumattakaan! Mutta onko etapeilla aikaa ajaa alinopeutta bensan säästämiseksi? Kevään kisaan kuului 120 km/h aluettakin, jonka ajoimme 100 km/h nopeudella ja silti jouduimme hidastelemaan lopussa, koska meinasimme tulla väliaikapisteelle ennen omaa minuuttiamme. Etapilla vaaditun keskinopeuden pystyy aina laskemaan, mutta en keksinyt tapaa, miten laskea että onko hidasteluun varaa. Paitsi laskemalla kaikki eri nopeusrajoitukset ja niiden matkat yhteen, mutta siihen ei oikein ole aikaa kisa-aamuna...

Tavoitekulutukseni kisassa Pololla on 4,6-4,9 l/100 km luokkaa. Olen muutamaan kertaan saanut ajettua vanhemmilleni 4,8 l/100 km kulutuksella. Nopeusrajoitukset tuolla 30 km matkalla vaihtelevat 50-100 km/h. Jos kisassa mennään paljon 60 km/h, alempi lukema on mahdollinen. Sen saavuttamiseksi on rullattava mahdollisimman paljon ja ajettava niin pintakaasulla kuin mahdollista. Kiihdytykset ovat ripeitä, mutta kierrokset eivät saa nousta liian korkealle. Vakionopeussäädin on pannassa, sen käyttö oli suurin virheeni viime kisassa. Vaihteista automaatilla ei tarvitsekaan huolehtia. :)

Kartturilta toivon, ettei tulisi niitä U-käännöksiä. Pysähdykset nostavat kulutusta yllättävän paljon. Kesällä ajoin Ylivieskasta kotiin 270 km matkan ykkösajotietokoneen mukaan 5,3 l/100 km kulutuksella. Kakkosajotietokone näytti puolestaan kulutukseksi 5,2 l/100 km, kun nollasin sen bensa-asemalla vain 4 km ja 2 sammutusta myöhemmin kuin ykkösajotietokoneen. Hurjaa, että 266 kilometriä ei saanut ajotietokoneiden kulutuslukemia tasaantumaan samaan lukemaan!

Minulta kartturi varmaan toivoo, että annan hänen keskittyä nuottien lukemiseen. Ehkä saatoin viime kisassa höpöttää koko ajan jotain. Mutta ainakin pitkillä pätkillä sitä voi kai rentoutua vähän? :D

Jos ehdin, niin päivittelen kisakuulumisiani lauantaina Twitteriin @POLOinen-tililleni.

Tunnisteet: , , ,