Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto

Vaihdatin Poloon kesärenkaat viime viikolla. Jotkut ovat ajaneet niillä jo useampia viikkoja, mutta itse en jaksanut kiirehtiä, koska en ajomäärilläni paljon teitä kuluta, vaikka alla onkin nastarenkaat. Renkaiden vaihdon hoidin tavalliseen tapaani Jyväskylän Autotarvikkeella. Viime syksynä renkaat pestiin siellä tosi huonosti ja reklamoin siitä ja nyt sainkin pesun siitä hyvästä ilmaiseksi. Tsekattiin renkaiden puhtaus oikein huoltoneuvojan kanssa yhdessä, kun tämä kysyi, että olinko tyytyväinen palveluun ja vastasin, että olen, jos renkaat ovat nyt puhtaat. Olivat. :)

DSG öljynvaihtokampanja

Välillä sitä miettii, että olisi helpompi vaihdattaa Polon renkaat joissan muualla kuin merkkihuollossa, koska silloin ei ehkä tarvitsisi varata aikaa niin paljon etukäteen ja homma olisi suoraviivaisempaa. Merkkiliikkeellä on kuitenkin se etu, että siellä autosta huolehditaan kokonaisvaltaisesti. Varatessani aikaa renkaiden vaihdolle kävi ilmi, että Polo on vaihteiston öljynvaihtokampanjan piirissä. Niinpä Poloiseen vaihtui kesärenkaiden lisäksi DSG-vaihteiston öljy. Jos olisin vaihdattanut renkaat jossain muualla, vaihteistoöljy olisi vaihdettu vasta seuraavan huollon yhteydessä. 

Volkswagenin ennakoiva öljynvaihtokampanja 34F6 koskee tietyllä aikavälillä valmistettuja 7-portaisia DSG-vaihteistoja. Kyseessä ei ole takaisinkutsukampanja vaan huoltokampanja eli toimenpide tehdään asiakkaan tuodessa auton muuten huoltoon. Maissa, joissa ilmasto on lämmin ja kostea, vaihteistossa on voinut aiheutua ohjauslaiteeseen kertyneen karstan vuoksi oikosulku. Sen myötä vaihteiston virransyöttö katkeaa, kytkimet aukeavat ja auto rullaa vapaalla. Kampanjassa vaihteiston synteettinen öljy vaihdetaan mineraaliöljyyn, joka ei johda niin herkästi sähköä ja ongelma poistuu. Suomen olosuhteissa oikosulkuja ei ole ilmennyt, mutta öljy vaihdetaan silti varmuuden vuoksi.

Ihmettelin, miten koeajo voi olla 182 km, mutta se taisikin olla huoltomiehen koodinimi. :)

Kokemuksia Hakkapeliitta 8 -renkaista

Kesärenkaisiin vaihdon myötä voisin myös sanoa muutaman sanan Hakkapeliitta 8 -nastarenkaista, jotka sain joulun alla testiin Nokian Renkailta *. Entisiin Hakkapeliitta 7 -renkaisiin en niitä pidon osalta pysty vertaamaan, koska en ole testannut niitä samaan aikaan. Vertailuissa kasien pito on kuitenkin ollut huippuluokkaa, joten sitä lienee uskominen. Minä pysyin tiellä, mutta sehän ei kerro mistään mitään. Mielestäni kasit olivat hieman seiskoja jämäkämmät renkaat ajaa ja lisäksi vaikutti siltä, että niillä säästyi hieman bensaa.

Parasta Hakkapeliitta 8:ssa oli niiden hiljaisuus. Ero seiskoihin oli todella huomattava! Ajastaan tosin alkoi tuntua siltä, että eivät ne erityisen hiljaiset olekaan, mutta se on sitä tottumista valitseviin olosuhteisiin. Kasien rengasmelu on perinteisen rapinan sijaan sellainen ujellus. Kesärenkaat tuntuivat niiden jälkeen jyrisevän, meinaan että melun tyyppi on erilainen. Ovat kesärenkaat kuitenkin hiljaisemmat. Jos nyt puolestaan laittaisin seiskat takaisin alle, niin en varmaan kestäisi sitä melua! :D

Laajemman jutun Hakkapeliitta 8 -kokemuksistani voi lukea Hakkapedia-sivustolta.

Hakkapeliitta 8 -renkaat varastossa 2100 km ajon jälkeen. Kaikki nastat tallessa.

* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta ilmaiseksi Hakkapeliitta-testikuljettajaohjelmasta. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Tunnisteet: , , , ,