Ja sitten kuolo korjasi Polon akun

Tammikuisessa blogimerkinnässäni kerroin, kuinka Polon akusta loppui virta kovilla pakkasilla sen oltua pari viikkoa ajamatta. Ilmeisesti Polo oli loukkaantunut, kun ajelin vain laina-Mazda3:lla. Hinaus-Team kävi sitten herättämässä Polon henkiin Volkswagenin Liikkumisturvan piikkiin ja pääsin taas liikkeelle ja ajoin akun täyteen.

Kun minun puolentoista viikon päästä piti seuraavan kerran lähteä Pololla liikenteeseen, olin kaukaa viisas: menin jo paria päivää aiemmin kokeilemaan, onko Polo vielä kaverini. Tarkoituksena oli myös ajaa pieni lepyttelylenkki, että akussa varmasti riittää virtaa. Kuinkas sitten kävikään? Akku oli tyhjentynyt niin totaalisesti, että auto ei näyttänyt enää mitään elonmerkkejä! Viimeksi vielä ovet aukesivat ja valot syttyivät, mutta nyt auto oli ihan totaalisesti kuollut.

Siinä paha missä mainitaan.

Seuraavana päivänä selvittelin, miten Polo saataisiin takaisin elävien kirjoihin. Akkulaturi olisi auttanut, mutta minulla ei sellaista ollut, sillä kuten ironisesti edellisen merkinnän kommenteissa totesin, tuskin hankin sellaista ennen kuin Polo jättää seuraavan kerran pihaan… Se tapahtui aika paljon aiemmin kuin olisin arvannut!

Soittelin sitten Autotarvikkeelle ja kysyin, mitä kannattaisi tehdä. Huoltoneuvoja kehotti tuomaan auton heille, koska akun vaihtaminen uuteen menisi huolenpitosopimuksen piikkiin. Polon käynnistyksessä Volkswagen Liikkumisturva ei kuitenkaan tullut enää kysymykseen, koska se tarjoaa vain yhden avunantotapahtuman per huoltoväli. Olisi pitänyt viedä auto huoltoon heti ensimmäisen akun loppumisen jälkeen.

Entä korvaisiko Polon vakuutus hinauksen/apuvirran antamisen? Yllättäen If-vakuutusyhtiö ei voinut kertoa sitä minulle, koska Polon vakuutus on mieheni nimissä! Perheemme vakuutukset ovat yhteisen sopimuksen alla, mutta sillä ei ollut merkitystä, vaan vakuutusneuvoja pyysi miestäni soittamaan heille ja kysymään. Mitä jos mies olisi ollut vaikka työmatkalla jossain huitsin Nevadassa eikä olisi voinut soittaa? Noh, nyt pystyi soittamaan ja selvisi, että vakuutus korvaa hinauksen ja antaa sijaisautonkin PAITSI jos vian syynä on akun hyytyminen pakkasessa.

Koska Liikkumisturva ja vakuutus olivat pois suljettuja vaihtoehtoja, kysyin apua kaveriltani, joka auttoi käynnistämään edellisenkin Polon. Apuvirran antaminen uusille autoille ei ole välttämättä terveellistä (niin antavan kuin ottavankaan auton näkökulmasta), mutta kaverilla oli akkuboosteri, jolla autolle saa virtaa turvallisesti. Itse asiassa hinausmiehellä taisi olla ihan vastaava laite. Se kiinni Poloon, virrat päälle ja johan käynnistyi!

Akkubuusterilla saa herätettyä auton akun turvallisesti henkiin.

Saatuani Polon käyntiin ajoin sen suoraan Autotarvikkeelle ja pyysin laittamaan kuntoon. Sovittiin, että tarkistavat akun ja vaihtavat sen uuteen, jos se on rikki. Noh, akku oli kuollut niin totaalisesti, että akkutesteri ei ollut suostunut mittaamaan sitä ollenkaan. Hyvä niin, sillä nyt kun akku piti vaihtaa uuteen, siihen pystyy taas luottamaan 100%. Jos vanha olisi jäänyt, olisi jäänyt myös jatkuva epävarmuus, että milloin se taas tyhjenee.

Akun testaus, uusi 61 Ah akku ja vaihto menivät tosiaan Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Kustannuksia niistä kertyi yhteensä 212 e, mistä alkuperäistarvikeakun osuus oli melko suolainen 163 e. Tarvikeakku olisi maksanut satasen. Huolto ei kysynyt, kumman haluan, mutta olisin kyllä valinnut tuon alkuperäisosan. Haluan mennä alkuperäistarvikkeilla ainakin niin kauan kuin tuo huolenpitosoppari on autossa, vaikka suoraanhan ne ovat minun rahojani, jotka sitä hyödyntäessä kuluvat. Tämä on vähän tämmöinen tunnejuttu.

Uuden akun myötä Polo on käyttäytynyt taas niin kuin kunnon auton kuuluu. (Tosin luovuinhan mä samoihin aikoihin myös Mazda3:sta...) Akkulaturia en ole jaksanut hankkia edelleenkään, luotto on kova että nyt taas kestää.

Edit 9.7.2014: Pyysin Autotarvikkeelta yhteenvetoa huolenpitosopimuksen laskuista blogausta varten. Siinä samalla ilmeni, että akun uusiminen oli mennyt suurimmaksi osaksi liikkeen "goodwill" piikkiin eikä huolenpitosopimuksesta veloitettu kuin 48 e (vaikka kustannus oli 212 e). Nähtävästi siitä syystä, että auto on melko uusi ja vähän ajettu, joten ei pitäisi akun kuolla. Olipa iloinen yllätys! =)

Tunnisteet: , , , , ,