Pohdiskellen Pohjanmaalle

Toissa viikonloppuna ajelimme pitkästä aikaa Ylivieskaan veljeäni moikkaamaan. Kulkupeliksi valikoitui Onnellisten ihmisten ajokoulusta kuukaudeksi käyttöön saamani Mazda3, sillä pitäähän siitä ottaa kaikki ilo irti kun se kerran minulla on.

Pimeällä matkatessamme meitä pohditutti Mazda3:n ksenonvalojen kantama. Lähivalot valaisevat auton etualan ja sivut aivan törkeän hyvin, mutta kaukovalot eivät mielestäni ulotu erityisen kauas. Tosin voi olla, että etualan kirkkaus vain saa tuntemaan, että valoteho kauemmas on heikko. Tulee siis sama efekti jos käyttää pimeällä sumareita eli auton etuala on niin valaistu, että silmä ei erota kauempaa pimeästä objekteja. (Testasin sumaritkin, niiden antamaa lisävaloa ei meinannut erottaa lähivaloista!)

Kaukovaloissa eniten ihmetystä herätti se, miten vastantulijat niihin reagoivat. Tai siis oikeastaan eivät reagoineet. Heijastintolppien perusteella pystyin sammuttamaan pitkät vasta 100 m ennen kohtaamista eli todella lähellä. Jos sammuttaisin Polon kaukovalot yhtä myöhään, vastaantulijat laittaisivat kehiin armottoman valoshow’n! Nyt taisin saada koko 500 km matkan aikana vain parit väläytykset, jotka tosin annettiin ainakin pari sataa metriä ennen kohtaamista eli silloin kyseessä oli tavallista herkkäsilmäisemmät kuskit. Muutaman kerran unohdin vaihtaa lyhyille kokonaan, eikä vastaantulijat silti häiriintyneet. Mazda3:n kaukovalot ovat siis joko A) heikot tai B) häikäisemättömästi suunnattu tai C) pohjoisessa keski-Suomessa ja Pohjanmaalla ei vähästä häikäistytä.

Pohjanmaalla autojen valot tuntuivat olevan tyyliä “kaikki tai ei mitään”. Tosi monilla vastaantulijoilla oli tehokkaat lisävalot ja sitten oli monia autoja, joiden toinen lähivalo oli palanut. Luulisi että talvella valot tulisi aika nopeasti korjattua, mutta ei näköjään. 

 Tarkoitus oli kuvata kaunista peltomaisemaa, mutta kuvat Masasta onnistuivat paremmin. =)

Valojen lisäksi kiinnitin matkalla huomiota autojen nopeuksiin. Mazda3:lla ajonopeuteni oli 5-9 km/h yli mittarin näyttämän, mutta silti tosi monet autot paahtoivat meistä ohi. Jonkin aikaa ohitusrallia seurattuani piti kaivaa kännykästä esiin GPS-sovellus ja tarkistaa, miten iso mittarivirhe Mazda3:ssa oikein on. Ei se ollut kuin tavanomaiset 5-6 km/h eli ajoin ennemminkin pari kilsaa yli kuin alle rajoituksen. Menomatkalla 80 km/h alueella ohi meni pari peräkärrynvetäjää ja paluumatkalla 80 km/h rajoitetulla ohituskaistalla ohitsemme paineli jopa Itellan rekka! :D Tulin siihen tulokseen, että tuolla suunnalla talvinopeisrajoitukset ovat nähtävästi lähinnä suuntaa antavat, sillä sen verran huonosti niitä noudatettiin.

Menomatkalla bongasin Viitasaarelta halpaa bensaa; 1,579 e/l 95E10. Päätin että paluumatkalla pitää tankata siellä. Ylivieskan Kärkkäinen pääsi kuitenkin yllättämään bensan hinnalla niin, että piti melkein kerätä leukaluuta lattialta, ja mies huomautti, että keskityhän siihen ajamiseen. Mutta hei, 1,530 e/l ei ihan joka päivä näe! Tankkasin siis Masan siellä ennen kotiin lähtöä.

Komella kelillä jopa huoltoasema on kuvauksellinen. Ainakin jos sieltä saa halpaa bensaa!

Ylivieskaan ajaessamme olemme aina ihastelleet Nivalan paloaseman valaistusta. Se on semmoinen maamerkki oikein, jota muistellaan, että siellä on se hieno paloasema. Paluumatkalla päätin muistelun sijaan pysähtyä valokuvaamaan sen, joten tuumasta toimeen. Pakkasta oli -20 °C, mutta mitä pienistä, ainakin kuski virkistyi, kun juoksi ympäriinsä! Tosin 30 km matkalla ei nyt hirveästi vielä ehtinyt väsähtää… Valokuvissa asema ei kyllä näytä niin hienolta kuin ohi ajaessa, mutta onpahan nyt joka tapauksessa ikuistettu. Löysin myös aseman takapuolelta aulasta hirveän hienon vanhan paloauton!

Nivalan vuonna 2010 valmistunut paloasema.

Hieno vanha paloauto vm. 1952!

Lopuksi kevennys. Mistä tietää, että ollaan Pohjanmaalla? Paraatipaikalla Ylivieskan Prismassa oli hyllyllinen Farming Simulator -pelejä. Täällä Jyväskylässä ne eivät taida olla ihan niin suosittuja. :D

Tunnisteet: , , , , , ,