Ongelmalliset vaihteet

Ostin kesällä uuden polkupyörän, Nishiki Hybrid Comp SLD:n, jonka esittelin jo aiemmassa postauksessa. Sen vaihteiden kuntoon saaminen on ollut sellainen projekti, että päätin eriyttää vaihdetarinat kokonaan omaan merkintäänsä…

Ensimmäiset kilometrit

Lähdetäänpä liikkeelle ihan pyörän luovutuksesta Asema-aukion Intersportista. Maksettuani pyörän siirryimme ulos testaamaan sitä ja säätämään satulan oikeaan korkeuteen. Ajelin uudenkarhealla pyörällä ympäri asema-aukiota ja huomasin jo siinä, että osalla vaihteista ketju osuu etuvaihtajaan. Myyjä sanoi, että ei ketjua pidäkään käyttää vaihteiden ääriasennoissa. En kyllä käyttänytkään. Päätin testata vaihteet paremmin kun pääsisin vauhtiin. Lähdettiin siitä sitten kotiin, minä pyörällä ja mieheni kävellen, joten siinä ei hirveästi voinut testailla.

Miten vaihteiden pitäisi toimia

Kun pääsin ajamaan pyörällä vauhdikkaammin, huomasin saman tien, että ketju todella osuu vaihtajaan myös sellaisilla vaihteilla, millä sen ei pitäisi. Hybrid Comp SLD:ssä on 24 vaihdetta; 3 ratasta edessä ja 8 takana. Mielestäni jokaisella eturattaalla pitäisi pystyä käyttämään neljää takaratasta, jotta välityssuhteen vaihtaminen onnistuu mahdollisimman pienillä muutoksilla. Olen tottunut vanhalla 21-vaihteisella pyörälläni vaihtamaan vaihteita niin, että kun siirryn edestä 2->3 rattaalle, siirrän takaa 6->5 rattaalle, jolloin välitys muuttuu vain hieman raskaammaksi. Hybrid Compissa ketjun siirto eturattaalta 2->3 muuttaa välityssuhdetta kerralla niin paljon, että siihen olisi ehdottomasti pitänyt saada vaihteet toimimaan samalla tavalla.

Edestä 1. ratas toimi ok, mutta 2. rattaalla pystyin käyttämään vaihteita vain 5. takarattaaseen saakka (oletukseni 3-6). 3. eturattaalla pystyin sitä vastoin käyttämään vain 7. ja 8. takaratasta (oletukseni 5-8) eli 6. takaratas oli täysin poissa pelistä! Käytännössä pyörällä pystyi siis ajamaan max. 26 km/h ja seuraava käyttökelpoinen vaihde vaati nopeutta yli 35 km/h.

Ei siis muuta kuin reklamoimaan. Asema-aukion Intersportin pyörähuollosta vastaava myyjä oli säätänyt vaihteet vain pukissa eikä ollut koeajanut pyörää. Niinpä hän ei ollut huomannut ketjun osumista vaihtajaan, sillä se ilmeni vasta, kun kampien pyörittämisessä oli vastusta. Kerroin huomanneeni, että eturatas oli silmämääräisesti katsottuna hieman kiero, mutta myyjän mukaan se on normaalia. Myyjä sai kuitenkin säädettyä vaihteet kuntoon niin, että ne toimivat juuri kuten toivoinkin: 2. eturattaalla pystyy käyttämään vaihteita 6. takarattaaseen saakka ja 3. eturattaalla pystyy käyttämään takarattaita 5-8. Hyvä homma!

Ensihuolto ja ongelmien paluu

Ajettuani pyörällä noin 300 km vein sen ensihuoltoon ostopaikkaansa Asema-aukion Intersportiin. Ennen huoltoa pyörän ketjut olivat olivat rutisseet sekä edestä että takaa, mutta huollon jälkeen se oli aivan äänetön.

Suurin ongelma ensihuollon jälkeen olivat kuitenkin - yllätys, yllätys - vaihteet. Myyjä oli onnistunut säätämään ne niin, että ne toimivat huollon jälkeen tasan yhtä huonosti kuin silloin, kun hän luovutti pyörän minulle ekaa kertaa. Tässä vaiheessa minulta alkoi palaa käämi. Miten vaikeaa yksien vaihteiden säätö voi olla?!

Ei auttanut kuin reklamoida taas. Myyjän yritettyä säätää vaihteita puoli tuntia hän ilmoitti, että niitä ei ole mahdollista saada toimimaan kuten haluan, koska eturatas on 3 mm kiero ja ketju osuu siksi aina jossain vaiheessa vaihtajaan. Tässä on kuitenkin se outo juttu, että kierous on ollut rattaassa alusta saakka ja silti myyjä sai vaihteet ekalla kerralla kuntoon. Myyjän mukaan pyörällä on myös ajettu, joten siksi on jotain eroa syntynyt. Tämä ei silti selitä sitä, miten vaihteet toimivat täydellisesti ennen kuin vein pyörän huoltoon!

Pyysin sitten säätämään vaihteet niin, että 8. takaratas jää pois pelistä, jotta ylempänä kuvaamani tapa käyttää vaihteita onnistuisi muuten. Ilmoitin, että vien pyörän säädettäväksi johonkin oikeaan pyörähuoltoon ja lähdin masentuneena pois Intersportista hieman ramman pyöräni kanssa. Kotimatkalla huomasin, että vaihteet toimivat nyt vielä entistäkin huonommin ja pitivät ajaessa tasaista rutinaa, mikä vain lisäsi kiukkuani.

Toiseen huoltoon

Koska vaihteiden toimintakuntoon saaminen vaikutti ylivoimaiselta tehtävältä Intersportin pyörähuollolle, otin ennen huoltoon vientiä yhteyttä Nishikiin ja kysyin, miten vaihteiden pitäisi toimia ja onko 3 mm heitto eturattaassa normaalia. Heitto oli kuulemma normaalia, mutta niin myös vaatimukseni vaihteiden toiminnan suhteen. 

Seuraavaksi suuntasin pyöräni kanssa Huoltopilottiin, joka on Nishikin paikallinen yhteistyökumppani. Ensimmäisellä kerralla kävin vähän ennakkotiedustelemassa ja kertomassa ongelman taustaa ja toisella kertaa kävin aamulla viemässä pyörän sinne säädettäväksi. 

Töiden jälkeen hain pyörän ja olin vähän epäileväinen, että noinkohan mahtoi tulla kuntoon. Huoli oli kuitenkin turha, sillä vaihteet toimivat kuin unelma! Lisäksi vaihteista tuli huollossa täysin äänettömät.

Toimivien vaihteiden lisäksi Huoltopilotti yllätti erittäin positiivisesti huollon hinnalla. Jättäessäni pyörää huoltoon sanoin, että ei ole väliä, mitä maksaa, kunhan saatte vaihteet kuntoon. Yllättäen Huoltopilotti ei edes veloittanut säädöstä mitään! Parhautta! Ajelinkin sieltä sitten kotiin hymyillen varmaan koko matkan kuin Hangon keksi. :)

Pahamaineinen etuvaihtaja toimii lopultakin niin kuin pitää.

Yhteenveto

Nyt pyöräni toimii täydellisesti ja olen tyytyväinen. Harmittaa, että Asema-aukion Intersportin polkupyörähuolto ei ollut hyvä. Kuultuani pyörää ostaessa sen olemassaolosta ajattelin, että huollatankin pyöräni jatkossa siellä, koska siellä ei ole ruuhkaa ja se on ihan keskustassa. Valitettavasti en voi sitä kokemuksieni perusteella suositella enkä tule käyttämään sitä jatkossa.

Kun viimeisimmällä huoltokerralla yritin selittää myyjälle, miten haluan välityssuhteen muuttuvan kerralla mahdollisimman vähän (selitetty ylempänä tässä postauksessa), hän sanoi, ettei tiedä välityksistä mitään. Häh, olet pyörähuoltaja etkä sen vertaa tiedä?! Mielestäni ei vaadi jokaisen mallin yksityiskohtaista tuntemista että hiffaa, mitä tarkoitin. Nishikin edustajakin sanoi, että sinähän osaat käyttää vaihteita tehokkaasti, kun kerroin hänelle asiasta.

Sen lisäksi, että Intersportin myyjä/pyörähuoltaja ei osannut säätää vaihteita, ei palvelukaan vakuuttanut. Hirveän mukava se myyjä oli niin kauan kuin pyörää olin hankkimassa, mutta kauppojen teon jälkeen tuntui, että palvelu i enää hirveästi kiinnostanut.

Kun noita reklamointikäyntejä alkoi tulla toistuvasti, alkoi tuntua siltä, että jouduin anteeksi pyytelemään, kun olin taas häiritsemässä. Reklamointi vaati nimittäin yleensä useamman käynnin ennen kuin homma onnistui, koska myyjä ei ollut aina työvuorossa tai sitten ei vain sillä hetkellä onnistunut. Luonnollista sinänsä, koska pyörähuolto on vain urheiluliikkeen sivubisnes. Myyjä ei ollut varsinaisesti epäystävällinen, mutta sellaiset asiakaspalveluun liittyvät sanat kuin "valitettavasti" ja "olen pahoillani" eivät kuuluneet sanavarastoon ja vastaukset olivat töksäytteleviä. Havaitsin samantyylisen käytöksen myös paria muuta polkupyöristä kyselevää asiakasta kohtaan, kun viimeisellä huoltokerralla odottelin pyörääni valmistuvaksi.

Täytyy tähän väliin kyllä huomauttaa, että Intersportin toisesta pyörämyyjästä jäi hyvät fiilikset. Hän tuntui olevan aidosti pahoillaan ja ihmeissään, kun vaihteita ei vain saatu kuntoon. Mutta ei hänen auttanut kuin levitellä käsiään, kun huoltajamyyjä sanoi, että kaikki on kokeiltu.

Huoltopilottia voinkin sitten suositella lämpimästi. Kunpa olisin tajunnut viedä pyörän sinne jo ensihuoltoon… Vanhaa pyörää olen huollattanut aina Huoltopilotissa ja työn jälki on ollut  hyvää. Noh, jatkossa ainakin tiedän missä käyn. Intersport oli vähän kuin syrjähyppy ja nyt tiedän, että ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella.

Syksystä huolimatta ruoho Huoltopilotin luona oli vihreää.

Tunnisteet: , , ,