Ajonautinto moottoripyöräillessä on parantunut tänä kesänä potenssiin
kymmenen, kun sain tehtyä kaksi parannusta ajomelun vähentämiseksi.
Ensimmäinen parannus oli hankkia omien korvieni mukaan valetut
motoristin kuulosuojaimet. Olen tähän saakka käyttänyt yksinkertaisia
keltaisia E.A.R.:eita tms. Korvakäytäväni ovat kuitenkin sen verran
ahtaat, että välillä tulpat eivät ole millään menneet kunnolla
paikalleen.
Kevään moottoripyöränäyttelyssä omaa pikku ständiään oli pitämässä
jyväskyläläinen kuulonhuoltoon erikoistunut Kuuloxi-niminen yritys.
Muutaman kympin hintaisia motoristien yleistulppia edustaja ei
suositellut ja siihen tulokseen tulin itsekin, sillä tulppamalliset
kuulokkeetkaan eivät pysy korvissani niin tuskin sitten nekään. Jo
messuilla olisi voinut tilata omien korvien mukaan valetut korvatulpat,
mutta jäin vielä harkitsemaan, sillä 187 e hintaisina ne eivät ole
mitenkään halvat.
Vaihdettuani heinäkuussa taas uusiin keltaisiin tulppiin menetin
lopullisesti hermoni, sillä ne asettuivat korviini huonommin kuin
mitkään aiemmin käyttämäni halpistulpat. Muutaman tuskaisen käyttökerran
jälkeen päätin, että nyt saa riittää tämä pelleily ja otin yhteyttä
Kuuloxiin.
Jo seuraavana päivänä kävin liikkeessä otattamassa korvistani valokset Motorrad Special-suojaimia varten.
Liikkeen nettisivuilla lukee, että ennen valosten ottamista korvat
tulisi puhdistuttaa terveysasemalla, mutta tiedustellessani asiaa
minulle kerrottiin että riittää että korvat ovat puhtaat. Pesin ne siis
huolella kotona ja se riitti. Valokset tehtiin pursottamalla korviin
samanoloista ainetta jolla minulta on otettu lapsena hammasvaloksia.
Aineen annettiin jähmettyä korvassa muutama minuutti ja sitten valmis
malli vedettiin pois korvasta.
Mallit korvistani. Aineen kovettuessa kuului hassu kupliva ääni.
Kahden viikon kuluttua valmiit korvatulpat olivat haettavissa
Kuuloxilta. Toimitukseen meni hetki aikaa, koska valokset lähetetään
Saksaan ja lopulliset tulpat tulevat sieltä sitten paluupostina Suomeen.
Aluksi tulpat tuntuivat vähän hankalilta laittaa korvaan, mutta nopeasti
opin oikean tekniikan. Tilatessa sovimme ettei niihin tule yhdysnarua,
mutta silti tulppiin oli jätetty sille lenkit. Ne tuntuivat hieman
ikäviltä kypärää päähän laittaessa ja minun pitikin leikata ne irti
tulpista, mutta en koskaan muistanut. Nyt olen jo niin tottunut niihin,
että taidan antaa olla, koska lenkeistä vetämällä tulpat saa näppärästi irti
korvista.
Valmiit korvatulpat.
Täytyy kyllä sanoa, että korvien mukaan valetut korvatulpat on ihan
unelmat eikä kaduta yhtään niiden hankinta! Ne blokkaavat ajomelun aivan
eri tasolla kuin perus-EARit. Noiden läpi kuulee liikenteen ja oman
pyörän äänet ja voi jopa kuulla mitä kaverilla on sanottavaa, mutta
samalla kypärämelu muuttui paljon inhimillisemmäksi. Ennen korvat
saattoivat vähän soida ajon jälkeen tulpista huolimatta, mutta ei enää.
Tulpat eivät juurikaan ulkone korvista.
Tosi kiva yllätys korvatulppien hankinnassa oli se, että kun Kuuloxille
paljastui että meinaan kirjoittaa niiden teettämisestä blogiini, he
antoivat minulle niistä mukavan alennuksen. Maksoinkin siis alunperin
187 e hintaisista kuulosuojaimista vain 160 e. Kiitos ja kumarrus. :)
Kuulosuojaimet eivät ole kuitenkaan ainut ajomelua vähentänyt parannus
tänä kesänä. Keväällä paljastui, että kypäräni visiirin ulina johtuu
Eerikin pleksistä. En tiennyt miten pleksin asentoa voisi muuttaa, mutta
onneksi kaverini otti sen asiakseen. Itse asiassa perussäätäminen meni
ihan vaan taivuttamalla pleksiä koska tukivarret antoivat sen verran
periksi, mutta sitähän minä en tajunnut… Ihan täydelliseen asentoon sitä
ei saanut pelkällä taivuttamisella, joten tarvittiin myös vähän
kuusiokoloavainta ja kumivasaraa.
Pleksi kiinnittyy ohjaustankoon tuollaisilla metallitangoilla.
Kyllähän se muutaman säätökerran ja ajolenkin motarille ja takaisin
vaati, mutta lopulta pleksi saatiin sopivaan asentoon. Nyt kun istun
pyörän selässä normaalissa ajoasennossa, pleksin aiheuttama viima menee
juuri kypäräni alle eikä ulinaa enää kuulu. Hieman alaspäin kumartumalla
ulina kuuluu ja vielä alempana ei, joten tosi pienestä sekin on kiinni.
Nyt kun korvat on tulpattu ja viima siirretty alemmas, on ajomukavuus
parantunut älyttömästi. Ennen en viitsinyt melun takia juuri ajella
satasta, mutta nyt sitäkin voi ihan hyvin ajaa. Ja hiljaisemmissa
nopeuksissa on mukavan hiljaista. Korvat kiittävät!Tunnisteet: Ajovarusteet, Moottoripyöräily, Yhteistyö