Talven suruja

Vaikka alkuviikosta vielä tulikin lunta, niin talvi alkaa olla siinä pisteessä, että alkaa olla kiire valittaa siitä! Joten teen sen nyt. Otsikon mukaisesti talvi on tuonut Poloiluun pieniä suruja, joista osa on uusia ja osa vanhoja.

Polon näkemys talvesta.

Lumiharja naarmuttaa

Kaikista eniten suremani asia talvessa on tietenkin iänikuinen maalipinnan naarmuuntumisvaara, kun lunta on satanut likaisen auton päälle ja se pitäisi harjata pois. Jos auto on päässyt rapaiseksi, niin yleensä vähän kyttäänkin sääennusteita, että tuleeko lumimyrsky, että pitääkö äkkiä kiiruhtaa pesulle.

Helpointahan auto olisi pestä viikottain, mutta ei sitä ihan raski. Tänä talvena olen pesettänyt Polon kolmesti käsin Glosspointilla. Lisäksi olen käynyt pari kertaa Keljon Citymarketin harjattomassa pesukoneessa, jossa lähtee pahimmat ravat niin, että autosta kehtaa harjata lumet pois, mutta ei se koneessa mitenkään kunnolla puhtaaksi tule.

Ilmeisesti olen kuitenkin onnistunut harjaamaan lumet pois toistaiseksi varsin hellävaraisesti, sillä käyttäessäni autoa käsinpesussa olen saanut useamman kerran kommenttia siitä, miten hyvänä olen saanut pidettyä maalipinnan. :)

Jääraappa naarmuttaa

Kun auto on ravassa, sitä ei mielellään harjaile. Sama pätee tuulilasin raappaamiseen. Koitan välttyä raapimiselta parhaani mukaan käyttämällä sisätilanlämmitintä, mutta aina sekään ei riitä tai sitä ei ole voinut käyttää, jolloin auton ikkunat ovat päässeet jäätymään eikä ole auttanut kuin kaivaa jääraappa esiin.

Viime talvena selvisin raappaamisesta kunnialla, mutta tänä talvena olen suureksi surukseni saanut raavittua tuulilasiin parilla eri kertaa useamman vaakasuuntaisen naarmun. Ja tietenkin kuljettajan puolelle, vaikka raavinkin aina koko tuulilasin kerralla. Niin minun tuuriani. Jatkossa täytyy muistaa olla raapimatta ikkunaa ihan reunasta saakka, niin ei ainakaan lähde mukaan pyyhkijöiden kasaamat ravat. Mutta heikkoja on kyllä tuulilasitkin, kun sen saa näin helposti naarmuille. :(

Kynnykset jäätyvät

Veden kerääntyminen ja talvella jäätyminen Polon takaovien kynnyksille on kummallinen riesa. En käsitä, miten kynnykset on voitu suunnitella sen muotoisiksi, että vesi ei valu niistä pois, vaan se jää niihin oikein lammikoiksi. Ei voi olla edes kyse siitä, että auto olisi pysäköity kaltevalle alustalle, koska vettä on molempien puolien kynnyksillä. Talvella lammikot luonnollisesti jäätyvät.


Kynnykselle jäätynyt lätäkkö ei ole aina edes näin pieni. 

Takaluukun ura täyttyy lumella

Toinen Polon "rakenteellinen vika" on lumen kertyminen takaluukun ja katon väliseen uraan. En muista että vanhassa Polossa olisi ollut samaa ongelmaa. Ura on aika leveä ja sen alla on paljon tilaa. Takaluukkua avatessa uraan kertynyt lumi pölähtää herkästi takakonttiin ja jos sitä yrittää urasta poistaa, niin voi olla varma että sitten sitä on ainakin takakontissa vaikka kuinka yrittää olla varovainen...

Takaluukun ura on niin iso että sen sisään mahtuu satamaan reilusti lunta.

Sitten kun lunta on satanut uraan ja keli käväisee lämpöasteiden puolella, niin seuraavaksi lumi onkin kivasti jäässä siellä urassa. Silloin takaluukun avaaminen aiheuttaa sen verran ikävää rutinaa, että pelkään vaan kertaa, jolloin luukun yläosan maalipintaan jää jäljet kohtaamisesta jään kanssa.


Saranan ura ihanasti jäässä.

Lämmityspistokkeen kansi irtoilee

Tämän talven uusi ongelma on Defan lämmitysjohdon pistokkeen kansi, joka ei pysy enää saranoillaan. Irrottaessani johtoa autosta alkuvuodesta pistokkeen kannen jousi yllättäen napsahti sen nurjalle puolelle jättäen kannen puoliksi auki olevaan asentoon. Luulin että se on jo mennyttä kalua, mutta jotenkin mieheni sai ujutettua jousen takaisin tulpan yläpuolelle.


Kansi ei oikein suojannut pistoketta tässä asennossa...

Nytkin kansi meinaa aina välillä irrota, koska sen paikallaan pitävä sokka ujuttautuu jostain syystäpikkuhiljaa irti kannen toisesta saranasta. En ymmärrä miksi! Pistokkeen tai sen kannen yläreunasta ilmeisesti murtui pieni pala irti ekalla kertaa jote ehkä se vaikuttaa asiaan. Onneksi osittain irronnut kansi on helppo korjata, kun sen vain tekee riittävän ajoissa. Riittää, että avaimella työntää sokan takaisin paikalleen ja taas pärjää pari viikkoa.

Naps, taas luukku irtosi saranoiltaan. Sokka on taas siirtynyt vasemmalle.

Defan johto hajoaa

Tämän talven viimeisin riesa liittyy Defan lohkolämmittimen johtoon. Kyllä, se on pakkasella jäykkä kuin mikä, mutta nyt ei ole kyse tästä Facebookissakin kuuluisuutta keränneestä ongelmasta.

Uudet naapurimme ovat innostuneet pujottamaan johtoni lämmitystolpan johdonpidikkeen alle, minkä seurauksena johdon tyveen on ehtinyt syntyä reilussa kuukaudessa iso määrä pieniä viiltoja. Jos naapuri jatkaa toimintaansa, johto katkeaa ennemmin tai myöhemmin... Itse en ole pidikettä koskaan käyttänyt, koska johto taipuu itsestään oikeaan kohtaan, kun lämmitystolpan luukun vain sulkee. Onneksi tämän ongelman voinee ratkaista ihan puheella tai jos se ei riitä, niin katkaistaan johdonpidike kokonaan pois. Olisi kätevää jos johto olisi L:n muotoinen, mutta ei ole enkä kyllä maksa uudesta 30 e kun vanhassakaan ei ole (melkein) mitään vikaa.

Lämmitystolppa ja viillelty johto.

Tunnisteet: , , , ,