Käytin Poloisen parisen viikkoa sitten öljynvaihdossa. Tehdas on
määrittänyt huolto-ohjelmaan öljynvaihtoväliksi 30 tkm tai 2 vuotta
eli kumpaankin olisi ollut vielä reilusti aikaa, sillä Pololla on
reilussa vuodessa ajettu vasta 14 tkm. Ajattelimme kuitenkin, että
ei olisi pöllömpää vaihtaa öljyjä jo nyt, koska autolla ajetaan
lähinnä lyhyitä matkoja.
Netistä olin lukenut että ihmiset ovat harrastaneet ylimääräisiä
öljynvaihtoja ja sitä suositteli kysyessäni myös Volkkarin
huoltoneuvoja. Hän oli sitä mieltä, että huolto-ohjelmaa ei ole
tehty muutenkaan tänne pohjolan oloihin. Lämpötilanvaihtelut ovat
täällä ihan eri luokkaa kuin keski-Euroopassa ja kun lyhyttä pätkää
ajetaan, niin moottori on talvella käytännössä aina kylmä, mikä on
kuluttavampaa kuin lämpimällä moottorilla ajaminen.
Polon huolenpitosopimus ei luonnollisestikaan kata asiakkaan
haluamia ylimääräisiä huoltoja, joten öljynvaihdosta piti maksaa
erikseen. Vertasin mielenkiinnosta tätä ja vanhan Polon
öljynvaihtohuollon laskua ja täytyy todeta, että on muuten ihan
hiton kallista tuo Long Life -moottoriöljy! Vanhaan Poloon oli
laitettu jotain 5W-40 -öljyä 39 eurolla, kun taas uuteen Mobil 5W-30
Long Lifea 78 eurolla. Määrät ei varmaan ole ihan samat ja
viskositeettikin on eri, mutta silti... Kokonaisuudessaan
öljynvaihto kustansi 143 e, mistä työn osuus oli 44,50 e ja loput
osia.
Asiakas rastittaa avaimiin kiinnitettävään lappuun mihin on pysäköinyt auton ja huollon jälkeen asentaja tekee samoin. Ei tarvitse kummankaan haahuilla ympäri pihaa auto etsimässä. Nerokasta!
Öljynvaihdon yhteyteen olin sopinut takuutyönä korjattavaksi
matkustajan etupenkin narinan. Eräänä kesälomapäivänä se vain alkoi
narista jyrkissä käännöksissä, vaikka edellisenä päivänä oli ajettu
300 km ihan tyytyväisenä. Penkistä tulikin meille sitten yleinen
vitsi, että matkustaja alkaa narista heti ensimmäisessä
liikenneympyrässä kotoa lähtiessä. Huollossa penkin kisko voideltiin
eikä se sen jälkeen ole enää narissut.
Viedessäni Poloa huoltoon muistin vielä kysyä, voisiko kuljettajan
aurinkolipalle tehdä jotain, sillä se ei ollut viime aikoina pysynyt
enää kunnolla paikallaan ääriasennossa vaan tuppasi valahtamaan
alemmas. Käytän sitä ahkerasti kesät talvet joten ilmeisesti se oli
löystynyt. Huollossa todensivat ongelman ja päättivät vaihtaa lipan
uuteen, mutta niitä ei ollut hyllyssä joten varattiin uusi
huoltoaika viikon päähän.
Kotimatkalla huollosta huomasin, että pyyhkijöiden tihkuasento ei
enää toiminut. Huollossa ei tehty mitään pyyhkijöihin liittyen,
joten miten oli mahdollista että ne olivat hajonneet? Hätä ei ollut
onneksi niin suuri, koska kertapyyhkäisy, norminopeus ja hillitön
nopeus toimivat entiseen malliin. Soitin huoltoneuvojalle, joka oli
myös yllättynyt viasta ja varasi seuraavaan huoltoon lisää aikaa ja
varmuuden vuoksi myös uuden viiksen.
Pysäköityäni auton pari päivää myöhemmin huomasin yllätyksekseni,
että konepelti oli raollaan. Kummastuneena kävin laittamassa sen
kunnolla kiinni. Musta auto ja aina pimeää - ei siis ihme etten
ollut huomannut asiaa heti huollosta lähtiessäni. Aika noloa kyllä
unohtaa konepelti auki huollon jälkeen! Ja kun sitä ei edes tarvitse
pudottaa kovin korkealta, että se menee ihan kokonaan kiinni.
Lähtiessäni ajamaan autolla seuraavan kerran huomasin
yllätyksekseni, että pyyhkijät olivat alkaneet toimia. Pieni testi
kehiin ja kas kummaa, raollaan oleva konepelti todellakin disabloi
pyyhkijöiden tihkuasennon. Selvästikin kyse on turvaominaisuudesta,
joka estää pyyhkijöiden käytön vahingossa, kun konepelti on avoinna.
Turva ei nyt vain ole oikein täydellinen, kun se ei estä pyyhkimien
toimintaa kokonaan.
Uudemmalla huoltokäynnillä Poloon vaihdettiin uusi aurinkolippa,
joka onkin nyt mukavan jämäkkä. Toivotaan että se kestää pidempään.
Pyyhkijöille ei luonnollisestikaan tarvinnut tehdä mitään, mutta
konepellin auki jättämisestä piti antaa vähän noottia.
Huolellisuutta!
Autotarvikkeen huoltoneuvojat ovat kyllä mukavia kavereita, joiden
kanssa tulee helposti juttuun. Ensimmäisellä käynnillä autoa hakiessa
juttelin huoltoneuvojan kanssa mm. moottoripyöräilystä ja uudemmalla
kerralla jäin haastamaan pidemmäksikin aikaa toisen huoltoneuvojan
kanssa heidän työnkuvastaan ja sen tulevaisuudesta, autoilusta
yleensä ja lopulta vielä ammatinvalintakysymyksistäkin. :D
Sain huoltoneuvojalta VW-nallekarkkeja, joita voisin syödä kun etsin autoa pihasta, sillä avaimiin oli unohtunut laittaa sijaintimuistilappu. Noh, juutuin niin pitkäksi aikaa juttelemaan, että lähtiessäni piha olikin jo aika tyhjä eikä autoa tarvinnut juuri etsiskellä.
Täytyy sanoa, että tykkään autoliikkeen huoltoneuvojakäytännöstä enemmän
kuin tavallisen monimerkkikorjaamon palvelusta, missä auton ottaa
vastaan ja luovuttaa vain joku joka ehtii. Minulla ei tosin ole
kokemusta kuin Mikan Asentamosta, johon olin kyllä tyytyväinen, mutta
nyt olen huomannut eron. Ainakin Autotarvikkeella pyritään siihen, että
sama huoltoneuvoja vastaanottaisi ja luovuttaisi auton ja tsekkaisi
ennen luovutusta, että autosta ei löydy ylimääräisiä työkaluja tai
tahroja ja kaikki olisi muutenkin ok. Nyt huoltoneuvoja ei nähtävästi
ollut katsonut koska konepelti oli auki... Käsitin, että joskus
tulevaisuudessa tavoitteena olisi jopa se, että asiakkaan kanssa yhdessä
voitaisiin katsoa nosturilla, mitä autolle pitää tehdä. Kaikkia
asiakkaita ei varmastikaan kiinnosta, mutta minä ainakin olisin
ensimmäisenä hallissa katsomassa!Tunnisteet: Huolto, Polo, Polo Junior, Takuu, Volkswagen