Ostin keväällä Citydealista kahden kerran autonpesupassin autojen pintakäsittelyyn erikoistuneeseen Glosspoint-nimiseen yritykseen. Syksyllä havahduin huomaamaan, että pesut olivat edelleen käyttämättä ja lahjakortti umpeutuisi marraskuun lopussa. Yrityksen sijainti Seppälän markettien välimaastossa tuntui töihin siirtymisen kannalta vähän hankalalta, joten en ollut saanut aikaiseksi pesettää autoa.
Pesu
Lopulta sain kärrättyä Polon pesuun. Löysin yrityksen vasta pienen haahuilun jälkeen, sillä mainoskylttiä ei ollut koolla pilattu. Kyydin töihin pummin työkaveriltani, mutta liikkeellä kuulin että heiltäkin olisi voinut saada kyydin.
Iltapäivällä kävin hakemassa Polon kotiin. Odotin saavani takaisin märän auton, koska vettä satoi urakalla, mutta se olikin jätetty halliin sateen suojaan. Kilttiä. Säälitti ajaa auto suoraan sateeseen, mutta näinpähän sen edes puhtaana.
Suojakäsittely
Hakiessani Poloa pois toinen liikkeen miehistä kyseli, että onko auto uusi ja onko siihen tehty mitään maalipinnan suojakäsittelyä. Kerroin, että ostaessamme Poloa siihen laitettiin jokin "hyvä vaha", minkä automyyjä tinki meille kaupan päälle. Glosspointin miehen mukaan Polossa ei näkynyt mitään vahaa olevan tai jos oli, niin ei se ainakaan enää hyvä ollut, selittäen miten veden pitäisi helmeillä vahatun auton pinnalla. Olin vähän ihmeissäni, sillä olin käsittänyt että kyseessä olisi ollut joku puolen vuoden vaha tms. Kuka viilasi mua linssiin?
Noh, sain sitten tarjouksen CQuartz-pintakäsittelystä, joka vaikutti olevan Glosspointin lippulaivatuote. Olin suunnitellut teettäväni Poloon joka tapauksessa jonkin suojakäsittelyn, joten kuuntelin mielelläni, mistä oli kyse. Kyselin myös muista yrityksen tarjoamista pintakäsittelyistä ja sainkin niistä hyvät selitykset, mutta niitä ei suositeltu tekniikoiden vanhentumisesta tai muista syistä johtuen. Jokin aine lähti väärällä pesulla pois ja joku ei puolestaan toiminut mustan maalipinnan kanssa.
CQuartzin nanohiukkaset muodostaisivat auton maalipinnan päälle kiiltävän ja erittäin kovan suojakalvon, joka hylkisi kaikennäköistä likaa ja UV-säteitä sekä vähentäisi naarmuuntumista.
Vahautin vanhaa Poloa puolivuosittain, mikä maksoi noin satasen kerrallaan. Siihen verrattuna 350 euron hintainen CQuartz-käsittely ei ollut pahan hintainen, joten päädyimme ottamaan sen. Hillittömän kallista CQuartz on aineena, sillä millilitra sitä maksaa noin 2 euroa. Kun perinteisissä pintakäsittelyissä materiaalikulut ovat 20 euron luokkaa, niin tässä ne ovat kuulemma toista sataa.
Täytyy sanoa, että pinnoitustekniikoita on hirveän vaikea vertailla! Eri liikkeillä on eri tuotteet ja kaikki tuntuvat hoitavan homman kotiin. CQuartzista ei löytynyt netistä juuri suomenkielisiä keskusteluja, sen verran uusi aine kyseessä. Ei siis auttanut kuin luottaa ammattilaisen suositukseen. (Olen sitä mieltä, että mies jolla on macci työkoneena ei voi olla läpeensä paha... :D)
Vein Polon tiistaiaamuna Glosspointille ja kävin hakemassa sen pois keskiviikkona. Kylläpä se kiilsi upeasti! Käsittely tehtiin auton kaikille pinnoille ikkunoita ja vanteita myöten. Samalla käsiteltiin myös kesävanteet.
Sanoisin, että on aika mieletön kiilto! <3
Jotta CQuartzille saa kahden vuoden takuun, auto täytyy pesettää kahden vuoden aikana Glosspointilla kolmesti, jotta pinnoitteelle voidaan tehdä hoitokäsittely. Pesu käsittelyineen maksaa 25 e, joten siitä ei paljon lisäkuluja tule, kun autoa on joka tapauksessa pestävä.
Eka kolhu rakkaudessa
Pari viikkoa sitten avasin Polon takaluukun tikkaiden alla (seisoin niiden alla enkä huomannut niiden olemassaoloa...), minkä seurauksena luukku osui tikkaiden alareunaan ja maalipintaan tuli niistä pieni kiveniskun tapainen jälki. Oli pimeää joten en nähnyt jälkeä, mutta tunsin sen kynnellä. Kun yritin etsiä jälkeä valoisalla, sitä ei enää näkynyt ravalla kuorrutetussa perässä. Siinähän sitten mietimme, että miten sen saa paikattua ennen pinnoitusta, kun auto ei pysy puhtaana hetkeäkään eikä valoakaan ole juuri tarjolla.
Kaverini ehdotuksesta kysyin Glosspointilta, josko he voisivat maalata kolhun umpeen pintakäsittelyn yhteydessä. Nolona selitin, kuinka autossa on pieni jälki maalipinnassa, mutta että en edes tiedä millainen kun en ole nähnyt sitä... Glosspointin yrittäjä kuunteli ongelmani ja iloiseksi yllätyksekseni lupasi ilman muuta ja vieläpä ilman lisäkustannuksia maalata kolhun umpeen, kun vain tuon mukanani paikkamaalin.
Hakiessani autoa odotin jännityksellä, millainen jälki takaluukusta oli paljastunut. Ehdin jo huolestua, kun mies sanoi että "Sun täytyy mennä käymään Autotarvikkeella...", mutta kyse olikin siitä, että Jyväskylän Autotarvike oli myynyt minulle hopeisen paikkamaalin. En ollut katsonut pakettia tarkemmin väriä ostaessani, sillä se myytiin minulle Polon rekisterinumeron perusteella. Ehkä rekisterinumero oli kuultu väärin tai jotain.
Glosspointilla ei ollut kuitenkaan mennyt sormi suuhun, vaan he olivat sekoituttaneet oikean värisen maalin JS-Värillä ja maalanneet kolhun sitten umpeen. Paikkamaali ei häivyttänyt 2-3 mm kokoista kolhua (ja pientä painaumaa) täysin, mutta ihan riittävän hyvin kuitenkin. Samalla miehet olivat laittaneet tipan paikkamaalia myös vasemmasta takalokasuojasta bongaamaansa kiveniskemään.
Nyt mulla on sitten 10 e maksanut desilitra mustaa paikkamaalia (pienempää määrää ei voi kuulemma sekoittaa). 8 e maksaneen 9+9 ml setin hopeista maalia ja lakkaa kävin palauttamassa Autotarvikkeelle. Pieni ero ehkä litrahinnoissa... Jos oikeasti tarvitsee käydä kiveniskuja paikkailemaan, täytyy paikkamaalin kaveriksi käydä ostamassa vielä lakka, koska Glosspoint oli käyttänyt mattapintaisen paikkamaalin päälle omaa lakkaansa.
Maalia pilttipurkissa, mitä ihmettä? Kyljessä on tarkka resepti maaliin käytetyistä aineksista, siitä vain sekoittelemaan. :p
Vielä teippiä pintaan
Pintakäsittelytarjouksen yhteydessä sain tarjouksen takaluukun edustan ja ajovaloumpioiden suojaamisesta teippaamalla. Teippaamisen ideana on suojata umpioita kiveniskuilta ja jopa mahdollisilta halkeamilta, kun taas takaluukun edustan suojaaminen on itsestään selvää, sillä sitä on helppo naarmuttaa nostamalla sen päälle vahingossa jotain tavaraa. Siihen oli jo jostain ilmaantunut pieni naarmu, vaikka kumpikaan meistä ei muista siihen millään osuneensa.
Umpioiden teippaaminen vähän epäilytti, sillä pelkäsin että teippi vähentää valojen tehoa. Ei sen kuulemma pitäisi, joten pohdinnan jälkeen päädyimme teippaamaan nekin.
Samalla pyysin teippaamaan takaovien kynnykset. Etuovien kynnyksiin sain suojateipit jo aiemmin Autotarvikkeelta, kun reklamoin heille kynnyksessä jo uutena olleesta naarmusta. Autotarvikkeen teipit ovat kyllä aika huonot verrattuna tähän Glosspointin käyttämään ohueen ja venyvään teippiin, jolla oli suojattu koko kynnys 5 cm leveän suikaleen sijasta. Voi olla että vaihdankin ne joskus parempiin. Ajovalojen teippaus maksoi 40 e, oviaukkojen teippaus 40 e ja takaluukun edustan teippaus 30 e. Kallista teippiä.
Autotarvikkeen teippi oli turhan lyhyt ja peitti vain oviaukon ylemmän kynnyksen. En tosin tajunnut edes olevan parempaa enne kuin eilen näin Glosspointin tekemät teippaukset (joista en tajunnut ottaa kuvaa....)
Yhteenveto
Tämä kirjoitus taisi kuulostaa aikamoiselta mainospuheelta, mutta en voi muuta kuin kehua saamaani palvelua, koska se oli sanalla sanottuna loistavaa.
Toivotaan että pintakäsittely lunastaa lupauksensa. Ei sekään nyt ihan jumalten tuote taida olla, vaikka niin kuvittelin. Kyselin miten pinnan saa pidettyä parhaimmassa kunnossa ja sain kuulla, että autoa ei kannata viedä ihan mihin tahansa harjapesuun ja lumetkin kannattaisi lakaista auton päältä niin, ettei harjaa ihan maaliin saakka, sillä lumiharja naarmuttaa, lumi naarmuttaa ja lumen ja auton välissä oleva hiekka naarmuttaa.
Ehkä ei vain pitäisi katsoa pintaa ihan niin läheltä, niin ei tarvitsisi huolehtia. Hiusnaarmuilta kun ei voi välttyä nimittäin millään. Sen huomasi jo autonhuoltokurssin kirkkaissa valoissa.
Tunnisteet: Polo, Polo Junior, Puhtaanapito