Econen

Kuten tiedätte, haluan ajaa autolla aina mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti. Karvalakkimallinen Poloinen ei kuitenkaan tarjoa mitään mahdollisuuksia seurata kulutusta, paitsi vertaamalla tankatun bensan määrää ja ajokilometrejä. Niin teinkin Polon kanssa ensimmäiset 1½ vuotta, mutta ei se oikein tyydyttänyt. Sillä saa vain pidemmän ajan keskikulutuksen ja senkin vain suuntaa antavana, koska eri bensapumppujen mielipide täydestä tankista vaihtelee.

Polon tankkauspäiväkirjaa vuosilta 2008-2009. Toiseksi alin rivi on näyttänyt todella epätodellista kulutusta, joten olen laskenut sen yhteen edellisen tankkauksen kanssa. Ei siis kovin luotettavaa. On muuten ollut ihan sikahalpaa bensaa joulukuussa; 1.097 e / l!

Pari vuotta sitten eräs kaverini mainitsi ohimennen, että hänellä on lojunut vuosituhannen alkupuolelta saakka varastossa Econen-kulutusmittari. Mittari oli jäänyt turhaksi, koska sen jälkeen autoissa on ollut muutenkin ajotietokone. Ja niinhän siinä sitten kävi, että Econen sai uuden elämän Poloisessa.

Econen on sijoitettiin nätisti Polon mittariston viereen, mistä sitä on helppo käyttää ajon aikana. Asennuksen annoin Erikoisasennus Könösen tehtäväksi.

Mikä Econen sitten on? Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on autoon erikseen asennettava ajotietokone, jolla voidaan mitata nopeutta ja polttoaineen kulutusta. Econen liitetään suoraan auton omaan polttoaineen suihkutussuuttimeen ja nopeusanturiin, joten se on varsin tarkka. Kaverini mukan esimerkiksi parempi, kuin hänen Audinsa ajotietokone.

Ecosen näyttö koostuu kahdesta numeronäytöstä, joista ylempi kertoo nopeutta, keskinopeutta, kulutusta litroina, hetkellistä kulutusta / 100 km ja keskikulutusta / 100 km. Alempi näyttö puolestaan kertoo matkan, keston ja ajon hinnan. Ecosen asetuksiin voi tallentaa bensan litrahinnan ja auton muut kulut, joiden perusteella se laskee ajomatkan hinnan. Numeronäyttöjen lisäksi Econen kertoo ajon taloudellisuuden säästöpossun ja bensapistoolin kuvakkeilla. Mitä enemmän rahaa possuun menee, sitä säästävämpää ajamista ja vastavasti mitä enemmän bensatippoja, sitä kuluttavampaa ajaminen on verrattuna vastaavan ajonopeusalueen pidemmän ajan arvoon.

Ecosen asennuksen jälkeen se täytyy vielä kalibroida ennen kuin sitä pystyy käyttämään. Nopeusmittarin kalibrointi oli helppoa: ajettiin auton trippimittarin mukaan tasan 1-9 km ja sanottiin Ecoselle mitä ajettiin. Totta puhuen kalibrointiajo meni pikkaisen pitkäksi, koska en voinut pysähtyä keskelle risteystä, minkä seurauksena Econen näyttää nopeudekseni aina kilometrin alle todellisen nopeuden eli esim. 79 km/h kun ajan 80 km/h. En ole kuitenkaan jaksanut kalibroida sitä uudelleen, koska tiedän navigaattorin perusteella, paljonko se heittää.

Econen näyttää taloudellista ajoa täyttämällä possua kolikoilla. Saattaisi olla esimerkiksi hetki, jolloin satasen rajoitus on tippumassa 80 km/h:iin ja on päästetty irti kaasusta. Ecosen näyttäessä 83 km/h nopeus on todellisuudessa 84 km/h.

Ecosen polttoaineenkulutus kalibroitiin ajamalla tankki tyhjäksi, tankkaamalla se uudelleen täyteen ja kertomalla sen jälkeen kuinka paljon kalibrointiajo vei polttoainetta. Tämä ei mennyt aivan putkeen, sillä kun tankkasin auton kalibrointiajon jälkeen, bensaa meni pari litraa enemmän kuin mitä Polon polttoainetankkiin mahtuu vaikka polttoainemittari oli vasta punaisen rajalla... En tiedä miten se oli mahdollista, mutta se oli ainakin selvää, että luotettavia kulutuslukemia Econen ei tällä kalibroinnilla todellakaan näyttänyt. Ei auttanut muu kuin aloittaa kalibrointi alusta ja ajaa toinen tankillinen tyhjäksi. Pololla ei ollut jalkaleikkaukseni takia paljon ajoa kalibroinnin aikaan, joten loppujen lopuksi sain huhtikuun alussa asennetun mittarin toimimaan vasta kesäkuun puolivälissä...

Ajattelin alunperin, että kehittäisin Ecosen kanssa erityisesti työmatka-ajoani, koska se on pysyvä vertailukohde. Kun kulutusmittari alkoi lopulta näyttää oikeita lukemia, tulikin jo kesäloma ja sen jälkeen työpaikkani muutti keskustaan ja päivittäinen saman reitin ajaminen jäi. Plaaah.

Econen on joka tapauksessa ollut rakkautta. On ollut mielenkiintoista vertailla sillä kulutuksia ja pyrkiä tietenkin mahdollisimman alhaiseen kulutukseen. Pidemmille reissuille lähtiessä asetan tavoitteeksi esimerkiksi 6 tai 5,5 litraa / 100 km. Alimmillaan Polon kulutus on jollain reissulla ollut muistaakseni 5,3 tai 5,4 litraa satasella. Helsinkiin ajaessa kulutus jää hyvin alle 6 litraan Heinolaan saakka, mutta kun siitä siirrytään ajamaan 120 km/h nopeudella, kulutus pompsahtaa huomattavasti. Kaupunkiajossa kulutus vaihtelee niin paljon, että siitä en osaa vetää oikein mitään päätelmää keskikulutukseksi. Pikkasen päälle 8 litraa se taitaa olla.

Ajetaan maantienopeuksilla, hetkellinen kulutus 4,4 litraa satasella.


Epätaloudellinen hetki kaupunkinopeuksissa. Ylemmällä ruudulla näkyvissä matkan kokonaiskulutus litroina. Keskikulutus 3,05 km pituiselle matkalle oli tuossa vaiheessa 11,1 l / 100 km.

Nykyisin Econen on muuttunut Polon vakio-ominaisuudeksi, joten sillä ei ole enää aivan sellaista hohtoa kuin uutena. Seurailen sitä silti aina ajaessani ja jos en muuten, niin pidän sitä nopeusmittarina, koska sillä näkee todellisen nopeuden auton omaa mittaria selkeämmin. Nopeusmittari saisi olla muuten samaan aikaan ruusussa kuin kulutus! On vähän tylsää, että jos haluaa seurata kulutusta, on tyydyttävä auton omaan nopeusmittariin.

Ajon jälkeen tsekkaan aina keskinopeuden, keskikulutuksen ja matkan hinnan. Voin myös päivitellä, että aamu-uinti Wellamossa maksoi 4 e uimahallimaksun lisäksi 1,50 e polttoaineena eli saman verran olisin köyhtynyt jos olisin pyöräillyt Aaltoalvariin ja maksanut siellä uimisesta 5,50 e...

Tunnisteet: , , , , ,