No nyt se sitten levisi

Tasan kaksi viikkoa sitten livistin töistä puolilta päivin ja suuntasin Polon kanssa Helsinkiin Lady Gagan keikalle. Polo oli kyllä tarkoitus jättää kaverin luokse, sillä kävisin keikalla lähijunaa hyödyntäen.

Polo meinasi kuitenkin jäädä Ikeaan.

Olin suunnitellut poikkeavani siellä nopeasti ohikulkumatkalla hakemassa haaveilemani seeprataulun. Kun puoli neljän maissa ajoin Ikean pihaan, Polo alkoi nykiä. Ajattelin, että on näköjään liian iso vaihde jäänyt päälle ja vaihdoin kakkosta silmään, mutta vaihde olikin jo kakkosella. Samalla huomasin mittariston vilkuttavan oranssia moottorin varoitusvaloa.

Ajoin auton hämmentyneenä lähimpään parkkiruutuun, sammutin sen ja kaivoin ohjekirjan esiin. Ohjekirja kertoi, että "Merkkivalo vilkkuu, jos katalysaattori on vahingoittunut sytytyshäiriöiden tai polttonesteen epätasaisen palamisen vuoksi. Hellitä kaasua ja aja varovasti lähimpään ammattitaitoiseen korjaamoon moottorin tarkastusta varten".

Päästövaroitus.

Luettuani selityksen kokeilin vielä toiveikkaasti käynnistää auton uudelleen, mutta hytkyminen ja merkkivalon vilkkuminen jatkuivat, joten sammutin auton saman tien. Oli selvää, etten selviäisi takaisin Jyväskylään ennen kuin auto olisi korjattu. Keikalle menisin joka tapauksessa, mutta mitä tehdä Pololle? Manailin hetken tuskastuneena ja soitin sitten miehelleni ilmoittaakseni, että "Polo levisi!!!" Mies etsi minulle lähimmän Volkswagen-huollon yhteystiedot. Soitin sinne, mutta huoltoon olisi pitänyt jättää soittopyyntö, joten annoin olla.

Soitin vielä kaverille jonka luokse olin menossa ja kokeilin sitten käynnistää auton vielä uudelleen, jotta tietäisin, uskallanko ajaa sillä vajaan kymmenen kilsan päähän huoltoon. Yllätyksekseni moottorin merkkivalo ei enää vilkkunutkaan, vaan paloi nyt koko ajan. Nytkyminen oli myös tiessään ja auto tuntui ihan normaalilta, kun kiersin sillä varovasti Ikean parkkipaikkaa. Ohjekirjan mukaan "Merkkivalo on päällä jatkuvasti, jos ajon aikana on tullut vika, joka heikentää päästöarvoja (esim. happitunnistin viallinen)."

Pysäköin auton ja soitin uudelleen Volkswagen Center Airportiin, jossa puhelu ohjautui jälleen yleiseen infoon. Lupasivat laittaa pikaisen soittopyynnön. Sillä välin kaverini oli etsinyt hinaus- ja huoltopalveluja ja löytänytkin yhden ihan läheltä. Tuumattuani hetken totesin, että en jää odottelemaan VW-liikkeen soittoa vaan ajan Polon varovasti parin kilsan päässä olevaan Vantaan autokorjaamoon.

Kahden kilometrin matka korjaamolle oli hyvin jännittävä, koska pelkäsin koko ajan, että matkanteko tyssää mihin tahansa pysähdykseen. Jalkani kävi vapisemaan niin, että hyvä kun sain pidettyä liikennevaloissa kytkimen pohjassa... Pääsin kuitenkin onnellisesti perille.

Korjaamolla kerroin ongelmani ja sen että seuraavana aamuna pitäisi olla seitsemältä lähdössä takaisin Jyväskylään. Yksi huoltomies ajoi heti Polon sisälle halliin ja luki vikamuistista, että 3. sylinterin sytytyspuola oli hajonnut. Ymmärsin että uusi puola maksaisi noin 50 e mutta eipä sillä nyt hirveästi ollut väliä, sillä auto oli joka tapauksessa pakko saada kuntoon.

"Sytytyskatkoksia tunnistettu"

Puolaa ei ilmeisesti ollut suoraan hyllyssä, sillä huoltomies joutui lähtemään hakemaan osaa jostain muualta. Itse jäin odottelemaan korjaamista ja lukemaan Moottori-lehteä viileään ja hieman nuhjuiseen vastaanottoon. Tasan viideltä osa oli vaihdettu ja Polo oli kunnossa. Ei ollut ulunut kuin 45 minuuttia siitä, kun olin ajanut Polon korjaamon pihaan. Nopeaa toimintaa!

Hintaa operaatiolle kertyi hieman alle 120 euroa: vikamuistin luku ja tyhjennys 40e, sytytyspuolan vaihto 35 e ja itse puola 43 e. Lady Gagan keikkalipun sain palkinnoksi, mutta reissu oli silti odottamattoman kallis.

En saanut selvyyttä miksi puola oli hajonnut, vaan ilmeisesti niitä vain joskus hajoilee. Ymmärsin myös että ne hajoaisivat järjestyksessä tms. eli voi olla että joudun viemään Polon Mikalle vielä ennen vuosihuoltoa. Toivottavasti en kuitenkaan. Rikkinäisellä sytytyspuolalla ajaessa on myös vaara, että katalysaattoriin pääsee bensaa ja se menee rikki, mutta huollon mies arveli että todennäköisesti mitään vahinkoa ei ehtinyt tapahtua parin kilsan matkalla.

Tämä tapahtuma lopetti ainakin hetkellisesti sen minulla olleen auvoisuudeen tunteen, että Polohan ei ikinä jätä tielle. En pidä tästä. Nyt kuulostelen autoa ja kun se yksi päivä käynnistyksen jälkeen hytkytti hieman tavallista enemmän, pelkäsin heti että varoitusvalo syttyy. Ei syttynyt ja kun lähdin liikkeelle, auto kävi ihan normaalisti. Mutta miksi se ei sitten aluksi käynyt tasaisesti?

Ai niin. VW Center Airportin huolto muuten soitti minulle puoli tuntia soittopyynnön jättämisen jälkeen, mutta siinä vaiheessa Polo oli jo Vantaan autokorjaamon hallissa tutkittavana.

Tunnisteet: , , , , ,