"Jarrut - vauhdin surma"

Otsikosta huolimatta jarrut eivät olleet tämänpäiväisen autonhuoltokurssin pääasia, vaan siirryimme aiheeseen vasta viimeisen puolen tunnin ajaksi. Ehdin silti oppia, kuinka levyjarru ja rumpujarru toimii. Polossa on levyjarrut edessä ja takana, mutta monissa autoissa takana on rumpujarrut, koska siellä ei tarvita niin suurta jarrutustehoa.

Opin myös, kuinka ABS-jarrut toimivat teknisesti. Ideahan lienee kaikille selvä: jarrut eivät lukkiudu, vaikka jarrupoljinta kuinka runttaa pohjaan. Hyvät naurut irrotti juttu siitä, että ABS-jarrujen ollessa autoissa uusi lisävaruste, Suomen valtio lätkäisi niille oman veron. Kyllähän siitä veroa pitää maksaa jos ihmishenkiä pelastaa... Ei tainnut olla naurun aihe silloin. Opettajan mukaan tämä vero oli käytössä vain hetken aikaa ja lopetettiin sitten. (En löytänyt Googlella asiasta mitään lisätietoa.)

Tunnin alkuosan käytimme kertaamalla vielä hieman moottorin ja jäähdytyksen toimintaa aiemminkin näkemällämme moottorinraadolla. Sattumoisin eräällä kurssilaisella oli autossaan täsmälleen samanlainen moottori niin pystyimme sitten katsomaan myös toimivaa versiota siitä. Puretusta opettaja näytti mäntien ja venttiilien toimintaa käytännössä.

Moottorin männät. Takana kansiosa jossa sylinterien kannet, joista oikeanpuoleista lukuunottamatta on poistettu venttiilien kannet.

Kertailun jälkeen pääsimme mittaamaan ominaispainomittarilla autoistamme jäähdytysnesteen pakkasenkestävyyden. Polon jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön oli kirjoitettu tussilla -45 C. Mittari näytti -47 C joten eiköhän se ole ihan riittävän kestävää. Tuossakaan lämpötilassa neste ei vielä varsinaisesti jäädy, mutta alkaa kiteytyä.

Polon jäähdytysnesteen paisuntasäiliö.

Tarkistimme autoista myös öljyt. Eräs nainen oli katsonut öljyn tilanteen vasta viime viikolla, mutta nyt vain tikun päässä oli vain sentti öljyä. Auto oli pysäköity hieman kaltevalle tasolle, mutta opettajan mukaan se ei selittänyt täysin puutetta. Toisen naisen mersusta katsottiin automaattivaihteiston öljymäärä erillisellä tikulla, koska sellaista ei tule auton mukana. Ensin näytti hyvältä, mutta kun auto käynnistettiin ja mitattiin määrä kierrossa olevasta öljystä, sitä olikin tosi vähän. Nainen kertoi, että öljy olisi pitänyt vaihtaa viime tai toissa huollossa. En kyllä ymmärrä, miksi ei ole vaihdettu.

Mittailujen jälkeen toinen kurssimme miehistä vaihtoi opettajan ohjeilla autoonsa öljyt ja me muut katsoimme vierestä tarkkana. Ei näyttänyt kovin vaikealta eikä aikaakaan kulunut hirveästi, mutta harvalla on oikeasti käytettävissään tilat joissa homman voi tehdä.

Kätevä öljynkeräysastia jonka yläosa oli kylläkin aluksi korkeammalla vastaanottamassa ihanan ruskeat öljyt.

Kannan kurssilla aina kameraa mukanani saadakseni kuvitusta merkintöihini. Tänään otin kuvia Polon sisuskaluista.

Polon kompakti konetila.

Nätin kannen alta paljastuu moottori.

Moottorin kansi sivusta katsottuna. Siinä kulkee ilmaa moottorille ja moottorilta pois.

Moottori lähikuvassa. Päällä öljysäiliön korkki ja sytytystulpat (nuo piuhoitetut neliöt). Musta suihkuletkun näköinen johto kuuluu lohkolämmittimeen. Luulin että johto on se joka lämmittää, mutta oikeasti vastus onkin vain yhdessä kohtaa moottorin kyljessä.

Polon keula sisältä päin katsottuna. Edessä tuuletinpropelli, takana jäähdytysritilä.

Tunnisteet: , ,